הקדמה

עמוד:14

הפסיכולוגיה של הטוטליטריות 14 של דבר תוצאתה היא הרס קיצוני של השלֵמות הפיזית והנפשית של בני האדם . עלינו לראות בפחד ובחוסר הנוחות הפסיכולוגי הנוכחיים בעיה בפני עצמה, כזו שלא ניתן לערוך לה רדוקציה לכדי נגיף או כל "מושא איום" אחר . הפחד שלנו מקורו ברמה שונה לחלוטין — כישלון הנרטיב הגדול של החברה שלנו . זהו הנרטיב של מדע מכני, שבו האדם מצומצם לכדי אורגניזם ביולוגי . נרטיב שמתעלם מהממדים האתיים, הסימבוליים והפסיכולוגיים של בני האדם, ולכן יש לו השפעות הרסניות על מערכות יחסים אנושיות . משהו בנרטיב זה גורם לאדם להפוך מבוּדד מזולתו ומן הטבע ; משהו בו גורם לאדם להפסיק להדהד עם העולם סביבו . משהו בו הופך את האדם למפורק לחלקיקים . והנתין המפורק לחלקיקים הוא בדיוק מי שלפי ארנדט משמש אבן הבנייה הבסיסית של המדינה הטוטליטרית . טוטליטריות אינה צירוף מקרים היסטורי . בניתוח הסופי, זו התוצאה הלוגית של חשיבה מכנית והאמונה האשלייתית בכוחה הכול-יכול של רציונליות אנושית . ככזאת, טוטליטריות היא המאפיין המגדיר של מסורת הנאורות . כמה כותבים סברו כך, ואולם סברה זו לא עמדה עד עתה לניתוח פסיכולוגי רציני . ספר זה בא להשלים את הפער . ננתח את תסמיניה של הטוטליטריות ונמקם אותם בהקשר הרחב יותר של התופעות החברתיות שהיא חלק מהם . החלק הראשון של הספר ( פרקים 1 עד 5 ) דן באופן שבו תפיסה מכנית-מטריאליסטית של האדם והעולם יוצרת תנאים סוציו- פסיכולוגיים שבהם משגשגים היווצרות המון וטוטליטריות . החלק השני ( פרקים 6 עד 8 ) מתאר את תהליך היווצרות ההמון ואת הקשר של זה לטוטליטריות . החלק השלישי והאחרון מבקש למצוא דרך להתגבר על מצבו הנוכחי של האדם והעולם, כך שטוטליטריות תהפוך מיותרת . למען האמת, החלק הראשון והחלק השלישי בספר זה מתייחסים רק באופן שולי לטוטליטריות . אין מטרתי להתמקד במה שמזוהה בדרך כלל עם טוטליטריות — מחנות ריכוז, שטיפת

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר