מבוא

עמוד:11

11 חזן המשוררים באודסה הדיון המרכזי בספר יעסוק במכלול יצירתו והגותו של מינקובסקי כתולדה של רגע מכריע במפגש המורכב שבין יהדות 5 השאלה המרכזית היא מהו מקומולמודרנה בזמן ובמקום מסוימים . של מינקובסקי כדמות מפתח בעולם היצירה והתיאוריה המוזיקלית החזנית, וכיצד משמשת דמותו חוליה מרכזית על הציר ההיסטורי של מוזיקה יהודית במפנה המאה במזרח אירופה עם המפגש שבין יהדות למודרנה . שאלה זו תיבחן על רקע תהליכים היסטוריים, חברתיים, תרבותיים, מוזיקליים ואסתטיים שהיו חלק ממרקם החיים הבורגני של העיר אודסה בכלל ושל בית הכנסת של יוצאי ברודי בפרט . סיפור חייו, יצירתו המוזיקלית והגותו שבכתב, מהווים מרכיב קריטי בהבנת ההקשרים אלה ומאפשרים יצירת פרשנות של יצירות מינקובסקי כראי של ההתלבטויות שבפניהן עמדו מלחינים יהודיים של מוזיקה לבית הכנסת במפגש עם המודרנה . זהו אם כן ספר חלוצי, ויש בו, מלבד הערך המחקרי, גם משום עשיית צדק היסטורי עם דמות חשובה זו במוזיקה היהודית המודרנית . בחלקו הראשון של הספר תעמוד העיר אודסה כמרכז של תרבות יהודית והשכלה ובית הכנסת של יוצאי ברודי בפרט, כמיקרוקוסמוס של פעילותו המוזיקלית של מינקובסקי בהקשר של האליטה הכלכלית, האינטלקטואלית והמשכילית היהודית . בהמשך יובא סיפור חייו של מינקובסקי על סמך כתביו האוטוביוגרפיים ועל סמך זיכרונות של אחרים . בפרק זה יתוארו סטרוקטוראליות ומלודיות ברצ'יטטיב החזני כפי שמשתקפות בהקלטות מסחריות של פרקי חזנות אשכנזית בחלקה הראשון של המאה ה- 02״, עבודת דוקטורט, אוניברסיטת בר-אילן, 2008 . 5 . Philip Bohlman, Jewish Music and Modernity ( New York : Oxford University Press , 2008 ) . כמו כן, ראו Ruth HaCohen, The Music Libel against the Jews ( Yale University Press , 2011 ) , בו דנה המחברת בניסיון להבין את הדחף לתיקון נוף הצליל של בית הכנסת, במפעלו של סלומון זולצר והמצלול היהודי במעבר למודרניזם האירופי .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר