מבוא

עמוד:12

12 | הכשרת מורים בתקופת משבר הקורונה : אתגרים, הזדמנויות ושינוי | כרך א מלבד האתגרים המשותפים לכלל המרצים במכללות, עמדו בפני מרצי המכללה אתגרים שמקורם במתח בין הרצון להשיג הוראה אפקטיבית לבין הרצון לסייע לסטודנטים ולהתאים את דרכי ההוראה למאפייניהם הייחודיים . הפרק השני – "התמודדות המכללה האקדמית הערבית לחינוך חיפה בעת משבר הקורונה : חקר מקרה" ( מאת ח'אולה זועבי, אימאן אבו - חנא נחאס והנאדי אבו אחמד ) – בוחן את התמודדותה של המכללה האקדמית הערבית לחינוך חיפה עם משבר הקורונה . הפרק מציג מחקר הבוחן את עיצוב מדיניות המכללה ויישומה במצב של משבר חריף ואי - ודאות פתאומית . המחקר נשען על הפרדיגמה האיכותנית, ואיסוף הנתונים בו התבסס על שני מקורות : רפלקציה של החוקרות ; וראיונות עומק חצי מובנים עם 13 אנשים שהיו שותפים לעיצוב וליישום המדיניות בעת המשבר ונבחרו בדגימה מכוונת . הפרק השלישי – "למידה מתוקשבת של סטודנטים בדואים במהלך הגל הראשון של מגפת הקורונה : אתגרים ותובנות״ ( מאת ליאור סולומוביץ', אמאל אבו סעד, אחמד אלעטאונה ולירון אוחיון שוקטי ) – מציג מחקר העוסק באתגרים ובתובנות בלמידה מתוקשבת של סטודנטים בדואים בתקופת הגל הראשון של נגיף הקורונה . החברה הבדואית מאופיינת בקשיים בנגישות לאינטרנט ( בשל תשתית רשת רעועה, חסמים תרבותיים, מודעות נמוכה לאפשרויות הקיימות ברשת האינטרנט, היעדר אוריינות דיגיטלית ועוד ) . נראה שתקופה זו טמנה בחובה הזדמנות לחשיבה מחודשת על תהליכי למידה, הוראה והערכה ועל מקומה החשוב של תרבות ארגונית בתהליכים אלה . הפרק הרביעי – "'החתיכה החסרה" : היבטים חברתיים ורגשיים בתפקידם של אנשי ונשות חינוך במשקפי פרחי הוראה" ( תמר חן לוי ויפה בוסקילה ) – חושף כיצד תפסו פרחי הוראה בתחילת דרכם הפדגוגית את תפקיד המורה בעיצומה של מגפת הקורונה . חשיפתן של תפיסות אלה מסייעת ליצירת שיח רגשי מקדם ולהקניה של כלים להתמודדות רגשית - חברתית מיטבית בבית הספר בימים כתיקונם ובמצבי משבר . ניתוח טקסטים רפלקטיביים של סטודנטים שופך אור על הדרך שבה פרחי הוראה תופסים את הממדים הרגשיים, הארגוניים והחברתיים של עבודתם בתקופת הקורונה : רגשות במרחב הפרטי, תפיסת תפקיד המורה ותפקיד המנהל וההנהלה ביצירת רווחה רגשית . הפרק החמישי – "'רוקדים טנגו' : הצורך בנוכחות דינמית ופרסונלית של מרצים בקורסים מקוונים במוסדות להכשרת מורים בתקופת הקורונה" ( מאת ליאת אייל, ניצן אליקים ויעל נבון ) – בוחן מרכיבים ומאפיינים של הוראה אקדמית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר