אל הזיכרון המצטבר, מעבר לכאן־ועכשיו

עמוד:12

12 פרופ' אביתר שולמן מועֶילים ולדחות רעֶיונות מזיקים . הדגש הוא עֶל מה שבאמת מועֶיל, מה שמאפשר יותר קשיבות, אכפתיות, והתבוננות שאינה מוליכה אותנו שולל . ככל שנפעֶל באופן מועֶיל ומיטיב יותר, נעֶמיק במוסר ונחווה איכות חיובית יותר בחיינו . כאן מגיעֶים הרעֶיונות המרכזיים הבודהיסטים, מהסוג של החולפיות, היעֶדר-העֶצמי ואי-הנחת ( אצל פדרמן, בסדר הזה ) . אלה מאפשרים לנו מבט קרוב ומשמעֶותי עֶל הדברים כפי שהם מתהווים ומתפרקים להם בעֶולם — הן היקר לנו והן היקר-פחות משתנים ומתפרקים . כאשר אנו רבים עֶם טבעֶם המתפרק של הדברים, זה כואב . כאשר אנו פוגשים רעֶיונות אלה ומבינים אותם יותר לעֶומק, הם יבשילו לכדי מחשבות בריאות יותר, שייצרו פעֶולות מיטיבות . את זה אפשר לדייק ולהעֶמיק במדיטציה בהמשך . זה בעֶצם כל העֶניין . בתווך אסף מסייעֶ לנו להבין רעֶיונות אלה יותר לעֶומק כאשר הוא שואב מתורות שונות ממזרח וממעֶרב . אך עֶיקר הדברים הם מפגש בשרני וגופני עֶם הבודהיזם . הוא מדייק את המבט בעֶזרת רעֶיון הקרמה, שתמציתו להראות לנו כיצד כוונות התודעֶה הם אלו שמכוננות אותה ומנחות את המשך יומנו ודרכנו . בתוך כך, כאשר התחלנו להבין את הרעֶיונות, והמחשבה קצת מתרככת, הדרך מציעֶה לפתח את איכויות הפעֶולה, שהרי הן מכוננות את חיינו . הכוונה לא רק יוצרת מציאות, אלא בדרך כלל היא למעֶשה המציאות, במובן זה שהיא לב הווייתנו . כפי שאסף מדגיש — חיים מוסריים הם חיים מאושרים . אין פשוט ואמיתי מזה, והלוואי שאנו ושאר בני האדם היינו מצליחים להתוודעֶ אל האמת הזו באופן אמיץ יותר . כך אפשר, למשל, לשים לב לכוח המכונן של הדיבור, ולאיכות הבריאה שיכולה להיות לדיבור מיטיב ולפעֶולה מיטיבה ולהשפעֶתם עֶל התודעֶה שלנו, וכמובן עֶל זו של הסובבים אותנו . אסף מציעֶ לנו מיני הסברים לרעֶיונות האלה, ומוסיף תרגולים שמאפשרים

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר