הקדמה

מתוך:  > השפה החזותית > הקדמה

עמוד:10

10 | השפה החזותית בהופעותיה השונות . במילים אחרות, לבדוק דרך משקפת השפה החזותית מאין באנו, מה מעשינו ולאן, אולי, אפשר ללכת . חיבור זה עבר שינויים רבים, ולו מאחר שאליעזר פרנקל הלך לעולמו טרם השלמנו את מלאכת הכתיבה והחידוד, כדי שיהיה ראוי לפרסום בהוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון . הכתיבה כללה גם קורטוב של שינוי דורי בין אליעזר פרנקל לביני, שינוי שהתרחש באופן שבו אנחנו מדברים ודנים על אדריכלות ועל שפה חזותית, שבא לידי ביטוי בעיקר בין השער הראשון לבין השער השני בחיבור זה . במילים אחרות, שינוי בתהליכי האקדמיזציה שהביאו את הצורך בביסוס טיעונים, מחד גיסא, ובהפנמת העמדה הביקורתית, שלא רק מביעה את עצמה אלא גם מאתגרת את הכתיבה, מאידך גיסא . לכתיבה זו נדרשה תלות הדדית, כתיבה של ׳זה בצד זה׳ . ההנחה הייתה, שכתיבה באופן זה תציב אתגר ותדרוש מאמצים מיוחדים, אך זו התבררה כמוטעית . למעשה, ההתנסות הייתה מספקת מבחינה אינטלקטואלית ומהנה ביותר . כל זאת תוך שילוב של ניסיון וידע אישי של כל אחד לטובת השותפות . אופן פעולה דומה ידוע בעולם המחקרי ,Lead Writing-כ כתיבה שבה לכותב אחד אחריות לכתיבת הטיוטה הראשונה של החומר, ולאחר מכן עוברת ההובלה של כתיבת המאמרים / הפרקים הנוספים לאחר, כך שכל חבר בצוות הכותבים מקבל הזדמנות להופיע ככותב ראשון ( Ritchie ) , כפי שאכן קרה . במשך העבודה המשותפת על ספר זה, שנמשכה לאורך כמה שנים, אציין בענווה כי לרוב אליעזר הוביל ולי הייתה הזכות לשהות במחיצתו וללמוד דרכו ואיתו על העולם בכלל, ועל העולם החזותי בפרט . ההיכרות ושיתוף הפעולה עם האדריכל אליעזר פרנקל החלה עוד בהיותי סטודנט – תלמידו, ומאוחר יותר כאדריכל המשמש עזר כנגדו גם במכללת הסביבה – סדנא לעיצוב ולאדריכלות, וגם בפרויקטים ובפרסומים רבים, ביניהם ׳השפה החזותית׳ . שיתוף הפעולה האינטנסיבי בינינו, שנפרש על פני כ- 15 שנה, אצר מערכת יחסים קרובה וייחודית, שבה התקיימו יחסי גומלין שבהם נראה, לכאורה, כי כל אחד פועל ממניעים ״אנוכיים״ . אולם, בפועל, יצרנו יחד מערכת מורכבת שבה – כפי שציין אריסטו – התוצר גדול מסך חלקיו . איציק אלחדיף

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר