|
עמוד:14
14 בינה ניר - התמטית – פרשנית - היא לזהות מה הם היסודות שמהם נוצרו מבני היסוד הנדונים, באופן חלקי לפחות, כיוון שהגורמים רבים והאינטראקציה ביניהם מורכבת . במהלך חשיפת המבנים העומדים ביסוד התופעה של המרוץ אחר הצלחה ופירוקם, עלינו להביא בחשבון את ההיסטוריות של סוגים שונים של מנטליות ואת טווח האינטראקציות בעלות המשמעות, תוך כדי הכרה בתפקיד הבסיסי שממלא בהם הלא – מודע . עלינו לחשוף ולפרק מבני יסוד המהווים כיום הסבר רציונלי עמוק למערכות כלכליות, פסיכולוגיות, לשוניות וכו' . זיהוי חלק מהמבנים ייעשה לצורך המחקר כאילו היו קפואים בזמן, אף שהם דינמיים באופיים . מחקר זה מניח כי כיום המרוץ אחר ההצלחה החיצונית הוא מבנה עומק הנמצא בתשתית התרבות המערבית, במישור של הלא – מודע הקולקטיבי . המרוץ אחר ההצלחה נהיה עובדה חברתית, ערך, קריטריון שיפוט . החברה המערבית הקפיטליסטית, "רק את ההצלחה היא מקבלת כקריטריון שיפוט . עם זאת, היא אינה יכולה לומר מהי ההצלחה [ . . . ] מאחר שההצלחה נקבעת כאשרור שהחוק 10 המרוץ אחר הצלחה מופיע כיום ככוח שלו אינו ידוע לנו" . הנוכח במערכת הפוליטית, החינוכית והאקדמית, ובעיקר בתרבות ובכלכלה הקפיטליסטית – דמוקרטית . הוא אינו כוח אלים - בנקודה 11 כי הכוח כיום מופיע ברכות, זו נסכים עם מישל פוקו ( Foucault ) בעידון, בפיקחות, ולכן אינו מעורר התנגדות . במסגרת הניתוח שלנו יאותרו שלושה מרכיבים אשר לגישתנו היה להם תפקיד מרכזי בהתהוותם של מבנים אלו בתרבות : הפרדת האדם מהטבע, השיפוט היהודי – נוצרי ותפישת הזמן במערב . אף 10 . ז'אן – פרנסואה ליוטאר, הסברים על הפוסטמודרני , תרגום : אמוץ גלעדי, תל אביב : הוצאת רסלינג, 2006 : 35 . 11 . אילנה ארבל, פוקו וההומניזם , תל אביב : כנרת זמורה – ביתן, דביר - מוציאים לאור בע"מ, 2006 : ,16 139 - 140 .
|
|