|
עמוד:10
10 בינה ניר 1 במרביתם, מחקרים רבים מספור נעשו על הצלחה ועל כישלון . הנחת המוצא הייתה כי הצלחה במדדים חיצוניים של פרט, של קבוצה או של מנהיגות היא ערך שיש לו חשיבות רבה בחברה 2 המערבית . לכן נחקרים בדרך כלל הגורמים להצלחה או לכישלון . למעשה, ההצלחה כמשאת נפש נעוצה במחשבה המערבית באופן עמוק כל כך עד שאת השפעותיה ניתן לראות גם בקרב חוקרים והוגים המציעים לנו לפרוש מהמרוץ אחר ההצלחה . קרלו 3 למשל, בהתייחסו לתחושת הכישלון המלווה שטרנגר ( Strenger ) , את משבר אמצע החיים, מציע לנו לצאת מהמרוץ אחר הצלחה ולמצוא משמעות חדשה ועמוקה . בהצעה זו יש ממד משחרר, לכאורה . שטרנגר מציע לאדם היוצא מהמרוץ "לנסח מחדש את רעיון היצירתיות [ . . . ] במה עלי להתמקד כדי להותיר אחרי יצירה 1 . בעיקר בתחומי הפוליטיקה, החינוך, הפסיכולוגיה החברתית ומנהל עסקים . 2 . לדוגמה, מחקרו של גולדוול בוחן את התנאים המשפחתיים ואת היתרונות המצטברים של המצליחנים ( מלקולם גולדוול, מצוינים - ממה עשויה ההצלחה , תרגום : שרה ריפין, תל אביב : הוצאת זמורה – ביתן, 2009 : 21 - 66 ) . דוגמה מתחום הפסיכולוגיה החברתית היא מחקרו של ויינר, הבודק לְמה מייחסים הנחקרים את ההצלחה או את הכישלון וכיצד ייחוס זה קובע את התנהגותם . - Bernard Weiner , " Cognitive ( Attribution ) - Emotion Action Model of Motivated Behavior : An Analysis of Judgments of Help - Giving", Journal of Personality and Social Psychology, 39, 1980 : 186 - 200 בתחום התרבות נעשו מחקרים אמפיריים על בסיס עבודתו של ובר . מקללנד בודק אמפירית כיצד קשורים דפוסים כמו הישגיות או מצליחנות לאתיקה הפרוטסטנטית . : David C . McClelland, The Achieving Society, NY Van Nosterand , 1961 . ובר עצמו בוחן את האתיקה הפרוטסטנטית ואת רוח הקפיטליזם, אך כפי שנראה בהמשך הוא אינו בוחן את התשוקה להצלחה, את יצר הקניין והתחרות, מאחר שלטענתו, "כל אלה כשלעצמם אין להם כלום עם קפיטליזם" ( מקס ובר, האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטליזם , תרגום : ברוך מורן, תל אביב : הוצאת ספרים עם עובד בע"מ, 1984 : 3 ) . 3 . קרלו שטרנגר, אני, פרויקט מיתוג - אינדיבידואליות ומשמעות בעידן הגלובלי , כנרת זמורה ביתן, 2010 : 159 - 166 .
|
|