הקדמה

עמוד:13

13 חינוך מבקש משמעות - כינון אדם - אל מערכת החינוך, מערכת המיועדת לכל אדם ובאופן שווה לכל נפש . בהתאם לכך, התפיסה אשר תוצג מכוונת להציע תכלית, אמירה אתית ; לראות את מהות האדם ואת מהותם של היחסים המכוננים אותו כבסיס למשמעות החינוך ; להציע עיסוק במשמעות כאתיקה ועיסוק באדם וביחסים כמהות וכמשמעות של העשייה החינוכית . משמעות החינוך, שארחיב עליה בהמשך, מכוונת לכינון האדם ( במובחן מהקניה של מידע, ידע ומיומנויות ) - התפתחות סובייקט שעצמיותו נוכחת באופן אותנטי, יוצר, ממומש ומסופק ; סובייקט שנוכחותו העצמית נראית ורואה את האחר ; סובייקט היודע אחרוּת . מתוך כך, הוא חווה עצמו כחלק ממארג של יחסי גומלין בעלי מגוון של נוכחויות : פיזיות ואנושיות, של יצירי הטבע, האדם והתרבות . נוכחותו ביחסי הגומלין ונוכחותם בו היא נוכחות משפיעה ומושפעת כל העת, כפי שאופייני בקיום המשותף . אדם הבוחר בנטילת אחריות על נוכחותו הסובייקטיבית ועל השפעותיו, חווה עצמו כחלק מקיום רחב וכולל, כחלק מהעולם . זוהי תשתית לנוכחות אמפתית, סולידרית, שבה חוויית הקיום האישית היא חוויית המשותף ( על היבטיו הרגשיים, הקוגניטיביים והרוחניים ) , שהרי "אני מוגדר כסובייקטיביות, כפרט, כ'אני', דווקא מכיוון שאני חשוף לאחר" ( לוינס 2010 : 177 ) , ובזה טמונה המשמעות . האם באמת עיסוק במשמעות החינוך עשוי לקדם את העשייה החינוכית ? יש להניח כי לא יהיה די בכך . יחד עם זאת, המשמעות היא צורך והכרח . לפיכך, ראוי לנסח אותה ולייחס לה ערך גדול יותר מכל עיסוק אחר במרחבים הרבים של העשייה החינוכית . "מי שיש לו איזה 'לָמָּה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 2 כבר 'איך'" ( ניטשה 2008 [ 1878 ] : 23 ) , כתב פרידריך ניטשה 2 . פרידריך ניטשה ( Nietzsche ) , יוצר ופילוסוף שחי וכתב בגרמניה במאה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר