|
עמוד:11
11 חיבוק חזק ולא כואב להביא את חלקי אישיותו ומתוכם יוכל לבטא את עצמו באופן לכיד ושלם יותר . בספר ייבחנו וייבנו יכולותיו הייחודיות של המטפל, וכמו כן יתאפשר לנסח שפה ולהבנות מרחב שישכללו את הטיפול בילד ויעמיקו את מקצועיותו . לאורך הבניית התפיסה הטיפולית מצאנו סימוכין רבים בתיאוריה של הפסיכואנליטיקאי ד . ו . ויניקוט . תפיסתו של ויניקוט שזורה לאורך הספר ומשמשת מעין מטריה תיאורטית . הבחירה במשנתו של ויניקוט להאיר את החיבור אם - ילד ואת השפעתה המכרעת של האימהות המיטיבה מצאו את דרכם אל לב – לבה של עשייתנו הטיפולית . פרט להתבוננותו העמוקה ביחסי אם – תינוק ראשוניים, עסק ויניקוט במפגש ובטיפול בשלבים מאוחרים יותר, שלבי ההתבגרות . שם האיר באופן מיוחד את אזורי הקצה של מתבגרים בעלי נטייה אנטי – חברתית ושל מתבגרים הנוקטים תוקפנות . ראייתו את הטיפול המוסדי כמענה כוללני והולם לצורכיהם של מתבגרים אלה תואם את המענה הטיפולי פנימייתי שמציע הספר . העולם שאותו הוא פורש משמש עבורנו עוגן והשראה לחשיבה ולעשייה . הספר שואף לפתוח צוהר לעולמם של ילדי הקצה ושל האנשים הבוחרים להיות שם עבורם . אנו מנסות לקרב את הקורא לחוויה המלאה של העשייה הטיפולית . לא פעם מספרים אנשי צוות בפנימיות שגם הקרובים להם ביותר אינם מסוגלים לחוש אתם את ה"דבר" ממש : לחוש את מגע כף היד של ילד המבקש להיות קרוב אלינו, לשמוע דיבור מאורגן ומובן מילד שעד כה לא מצא מילים לתאר את שעובר עליו, לחבק ילד שנהג לדחות כל ניסיון ליצור עמו מגע, לבוא במגע עם התפרצות ותוקפנות מכלות . לשוב פעם אחר פעם אל הילדים מתוך בחירה שאנו ממשיכים להיות יחד איתם במסע חייהם, מתאמצים להיות משמעותיים ולהחזיק עבורם את האמונה ואת התקווה . כל החובר לעשייה טיפולית עוצמתית זו יודע את שיש שם . המפגשים, הקולות והמופעים נטבעים בגוף ונישאים בלב לאורך כל הדרך .
|
|