|
עמוד:10
10 במתנ"ר 1992 ( , לימד אותי שהקרדיטים הפורמליים במאי הסידרה : יוסי אבישר, רעיון יונה הדרירמג' מציגים מידור שאינו משקף או מאפיין את הנחייה ועריכה = עבודתנו . לענייננו, על פי כללי המידור, יוסי אבישר הוא עורך עושים חושבים . אך המלה עורך אינה מדויקת . הוא במאי הספר . הוא נתן לספר את שמו עושים חושבים ואת השמות למחצית משמות הראיונותהפרקים . הוא הציע ניסוח שונה לשאלות, עתים שאלות חדשות, הסיע קטעים שלמים שאלות ותשובות קדימה ואחורה . אלו הן פעולות מתחומי העריכה . בימוי טקסט או בימוי ספר, אף שהוא משלב גם מיני עריכות מן הסוג שציינתי לעיל, הם בגדר אביזרי במה . במשך כשנה הוא חזר ופרש, עשרות, לעתים מאות עמודים בכל מקום שבו נמצא שולחן ארוך במה . בביתי, בספריות, בבתי קפה, על ספסל ברחוב, בגינה ציבורית ירושלמית, שמשכה עינם של סקרנים לשני אנשים היושבים בשני קצותיו של הספסל הכי ארוך בגן כשבמתנייר מפרידה ביניהם . האחד מחזיק עיפרון ומסמן לאורך והשנייה מחזיקה מחשב טושיבה נייד . למעט ראיון אחד שכמעט שלא נגע בו, יוסי אבישר ביים את עושים חושבים . יותר מכל סייע בידי להוציא מן הכוח אל הפועל או לשזור את החוט המבני והנושאי המחבר בין הראיונות . מה שמכנים קונספציה . הוא חשב בשפה של במאי חיפש דרמה, סיפור עלילה שיש בו מתח, שיש בו שיא ואנטישיא ו"סוף טוב" ו"סוף רע" . ואת אלו עשה בתוך חומר עיוני . את החוט המקשר דרך המרואיינים רקם איתי, ובמידה רבה החוט הזה מסביר גם את בחירתי = אני מספרת את סיפורי . גם זו דרך לכתוב ביוגרפיה, כאשר המרואיינים הם בקדמת הבמה . תודתי לו על שהשכיל לסייע בידי לשלב בין המבט הפנורמי המקיף שלו לבין ראיית הפרטים "האנתרופולוגית" שלי, שיש חוקרים אגב שנוהגים לראות באיפיון זה אחד מסימני ההיכר המבדילים בין גבר לאישה . עריכת הבימוי שלו חילצה אותי לא אחת מאימת ההצפה של עשרות רבות של טיוטות ואלפי עמודים . במקומות ששילוב זה בינו לביני לא הניב את הרצוי, האחריות היא שלי . לזכותו של יעקב סתר, מנהל מדור ההוצאה לאור של יד טבנקין, אני זוקפת את שלב היילוד וההוצאה לאור של הספר . ולא רק מפני שמלאכת ההפקה של ספר מסוג כזה היא קשה ומורכבת, ולא רק מפני שחלק מן הנפשות הפועלות בספר ומחוצה לו הם אנשים מורכבים, יש יאמרו קשים ) מי לאל ( . יעקב סתר כעורך לשוני עמד בפני קשיים מקצועיים . הספר נערך על פי כללי הכתיב החופשי של העיתונות, על פי בקשתי . האחדת הכתיב אינה קיימת בו . גם מפני שהכתיב הרבגוני משקף את רבגוניות משתתפיו . להיות ממונה על רבגוניות כתיב, שעתים הוא משקף גם שגיונות וגחמות של המחברת, הוא תפקיד קשה ומורכב אולי יותר מאשר להיות אחראי על האחדת כתיב . המעבר ההדרגתי מקפדנות הדדית נוקשה לגמישות סבלנית, יותר מצידו של יעקב סתר, ראוי לכל תודה . יעקב סתר טרח למען הספר יותר ממה שנדרש בתוקף תפקידו כעורך לשוני וכמביא
|
|