ברל כצנלסון האחד במערכה

עמוד:15

מעונה וקדושה, סמל החכמה הקרקעית ונושא המשטר החברתי הצודק . עם סילוק המוז'יק מבימת הספרות והאידיאולוגיה הרוסית הגיע תורו של ה"בוסיאק" . 13 בחיים ממש היה בחור יהודי, ובחורה לא­כל­שכן, מפחד לשהות כלשהו במחיצתו של זה, כי על­כן הוא ראשון לפורעים בכל מקום, אולם הספרות הפכה אותו לסמל המרדנות ופריקת­עול ופריצת גדר המוסכם, ומיד נצמדו אליו לבבות יהודים לאהבה ולהפלאה . אך גם פולחן הבוסיאק לא לעולם יהיה . סובב הולך גלגל הרומאנטיקה הריבולוציונית . עד שםוף­םוף עלה כוכבו של הפרולטארי הרוסי, הפועל בבית­החרושת, אשר ממומיהם של המוז'יק ושל הבוסיאק לא דבק בו מאום והוא אשר נועד להיות משיחה של האנושות הדוויה . ולתוך עולם­קסמים זה היה נופל הנער היהודי והנערה היהודיה שבאו מן התחום . מתבטל עמד הדרדק בפני הקשישים, בפני מי שכבר זכה להיות מהגר פוליטי או התעתד להיותו או העמיד פנים שהנהו . מלא יראת­הרוממות עמד בפני המאורות הגדולים והפטישים החזקים, אבירי הוויכוח ומפורסמי המח­ תרת, אשר אימרתם היתה חוק­בל­יעבור . והצעיר היהודי, ואפילו זה שהביא במזוודתו איזה רכוש עברי­תרבותי ואיזה נצנוץ של חלום ציוני, הרי הוא כחגב בעיניו מול הענקים הללו . ואם איננו גברא קטילא ואם הוא מבקש שלא להיות בין הנמושות, אין לו אלא לזרות הלאה את מטענו המבוייש . החברה השואפת אוויר­ההפיכה ­ קסמיה ושיכרונה גדולים יותר מזו של חברה רגילה . וגם עריצותה הרוחנית גדולה יותר . כי הלבבות פתוחים לקראתה ומקבלים אותה לא מאונס אלא מרצון . והנוער היהודי לא­כל­שכן . מה שעזב מאחוריו, כל מה שעזב, נמאס בעיניו . חיים בלים ובלויים . מה שנשקף לו כאן, כל מה שנשקף, מלבב אותו ומעורר כבוד ויראת­כבוד . מה החברה הנכספת דורשת ממנוי הלא רק להצטרף אל "האנושות" . להשתחרר בהקדם מקשרים הניתקים מאליהם, מיחסים אשר "אבד עליהם כלח' / מאמונות תפלות, מהזיות ילדותיות, ממורא­העולם, מקטנות­המוחין וצמצום­ האופק . לאומיות יהודית הרי היא היפוכה של "האנושות" ושל הפרוגרס העולמי . מה משמעותה אם לא פאנאטיזם דתי, ריאקציה שוביניסטית, פסיכולוגיה זעיר­בורגנית, עמידה מן הצד למהפכה העולמית המתקרבת ? מי צעיר יהודי, הולך לרוח הזמן, יסכן את נפשו וידבק בכמו אלהי מי יעמוד בפני הרוחות השליטות והמצודדות והכובשות ? לא קשה ביותר עמידה זו לאלה אשר משב התקופה הסוערת לא נגע בהם . בין באי הקולוניות יש גם כאלה, מקופלים בקליפתם . מי ששקוע כולו בתלמודו שהביא אתו, וכאן הוא מבקש רק "לשית עליו נוספות", מחכמת הגויים, והוא סותם את אוזנו בצמר­גפן מפני כל רוח מנשבת; או מי שנתון 15

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר