|
עמוד:15
מעונה וקדושה, סמל החכמה הקרקעית ונושא המשטר החברתי הצודק . עם סילוק המוז'יק מבימת הספרות והאידיאולוגיה הרוסית הגיע תורו של ה"בוסיאק" . 13 בחיים ממש היה בחור יהודי, ובחורה לאכלשכן, מפחד לשהות כלשהו במחיצתו של זה, כי עלכן הוא ראשון לפורעים בכל מקום, אולם הספרות הפכה אותו לסמל המרדנות ופריקתעול ופריצת גדר המוסכם, ומיד נצמדו אליו לבבות יהודים לאהבה ולהפלאה . אך גם פולחן הבוסיאק לא לעולם יהיה . סובב הולך גלגל הרומאנטיקה הריבולוציונית . עד שםוףםוף עלה כוכבו של הפרולטארי הרוסי, הפועל בביתהחרושת, אשר ממומיהם של המוז'יק ושל הבוסיאק לא דבק בו מאום והוא אשר נועד להיות משיחה של האנושות הדוויה . ולתוך עולםקסמים זה היה נופל הנער היהודי והנערה היהודיה שבאו מן התחום . מתבטל עמד הדרדק בפני הקשישים, בפני מי שכבר זכה להיות מהגר פוליטי או התעתד להיותו או העמיד פנים שהנהו . מלא יראתהרוממות עמד בפני המאורות הגדולים והפטישים החזקים, אבירי הוויכוח ומפורסמי המח תרת, אשר אימרתם היתה חוקבליעבור . והצעיר היהודי, ואפילו זה שהביא במזוודתו איזה רכוש עבריתרבותי ואיזה נצנוץ של חלום ציוני, הרי הוא כחגב בעיניו מול הענקים הללו . ואם איננו גברא קטילא ואם הוא מבקש שלא להיות בין הנמושות, אין לו אלא לזרות הלאה את מטענו המבוייש . החברה השואפת אווירההפיכה קסמיה ושיכרונה גדולים יותר מזו של חברה רגילה . וגם עריצותה הרוחנית גדולה יותר . כי הלבבות פתוחים לקראתה ומקבלים אותה לא מאונס אלא מרצון . והנוער היהודי לאכלשכן . מה שעזב מאחוריו, כל מה שעזב, נמאס בעיניו . חיים בלים ובלויים . מה שנשקף לו כאן, כל מה שנשקף, מלבב אותו ומעורר כבוד ויראתכבוד . מה החברה הנכספת דורשת ממנוי הלא רק להצטרף אל "האנושות" . להשתחרר בהקדם מקשרים הניתקים מאליהם, מיחסים אשר "אבד עליהם כלח' / מאמונות תפלות, מהזיות ילדותיות, ממוראהעולם, מקטנותהמוחין וצמצום האופק . לאומיות יהודית הרי היא היפוכה של "האנושות" ושל הפרוגרס העולמי . מה משמעותה אם לא פאנאטיזם דתי, ריאקציה שוביניסטית, פסיכולוגיה זעירבורגנית, עמידה מן הצד למהפכה העולמית המתקרבת ? מי צעיר יהודי, הולך לרוח הזמן, יסכן את נפשו וידבק בכמו אלהי מי יעמוד בפני הרוחות השליטות והמצודדות והכובשות ? לא קשה ביותר עמידה זו לאלה אשר משב התקופה הסוערת לא נגע בהם . בין באי הקולוניות יש גם כאלה, מקופלים בקליפתם . מי ששקוע כולו בתלמודו שהביא אתו, וכאן הוא מבקש רק "לשית עליו נוספות", מחכמת הגויים, והוא סותם את אוזנו בצמרגפן מפני כל רוח מנשבת; או מי שנתון 15
|
|