ברל כצנלסון האחד במערכה

עמוד:14

בקשת גמ"ח לצורך סעודה היא מחשבת חשבונות של עולם וממציאה תיקונים לכל פגימותיו . גם כאן, כרגיל באכסניות של תורה, יש מתמידים ויש הולכי בטל, יש אוהבי­דעת ויש עמי­ארצות, יש הוגים ויש מלהגים, עמקנים וריקנים, לומדי תורה לשמה ומרדפי­קאריירה . אך האווירה השולטת היא ­ הדביקות בעולם הגדול, בשאלותיו, באישיו, בתסיםותיו . וצעירי תלמידי­החכמים מתהלכים בהכרה כי מכאן יפוצו מחר­מחרתיים, איש איש לשליחותו . כאן האבנים לאידיאות, להשקפות, לתנועות, לפסקי­הלכות . סביבה זו יש לה שליטים משלה, בעלי "עבר' / בעלי "זכויות", אשר יד ושם להם על פני הקולוניות, אם כתורנים וכנואמים ווכחנים, ואם כאנשי­ מעשה וגיבורי מחתרת, ואם ביוצקי מים על ידי הגדולים . קטנים שבהם ­ שמם ושלטונם בקולוניה שלהם, גדולים שבהם ­ שמם הולך לפניהם על פני "חוץ­לארץ" כולה, ויש גדולי­גדולים, בבחינת אדמו"רים ורשכבה"גים,01, אשר שכינת המהפכה הרוסית שורה עליהם בכל אשר יעשו ובכל אשר יאמרו . כי הציבוריות שבקולוניות, אף­על­פי שאכסניתה במערב­אירופה אין זו אלא דירת­ארעי לה, ואף­על­פי שרובה דרובה יהודים, בנים­חורגים­במקצת לאמא­רוםיה, הרי כל מעייניהם נתונים להורתם, לרוסיה­רבתי . שפתה, ספרותה, אישיה, הרוחות המנשבות בה ­ הם השולטים כאן שלטון בלתי­ מוגבל . להלכה דוגלת הקולוניה בקוסמופוליטיות, באזרחות­העולם, אך לאמיתו של דבר עולם זה אין לו משמעות אלא אחת : עולמה של רוסיה . ועולם זה, על סופריו הגדולים ועל מהפכניו הקדושים, מלא קסמים . וקסמיו הגדולים והקדושים מחפים על הקטנים והטמאים . והבחורים והבחורות, אשר תמולם ב"תחום המושב" ומחרם מי יודע ­ שמא מעבר לאוקינוס ­ נפשם יוצאת מאהבה ומדביקות בעולם­קסמים זה . בהשתפך עליהם נפשם הם שרים על "אמא­וולגה הגדולה והרחבה" שמעולם לא ראוה בעיני בשר . ובאהבתם לחירות כי רבה יפעם וירחב לבם לזמירות עם­אוקראינה . ) לבבות יהודים, שבויי­אהבה ואסירי­תודה על הזכות שניתנה להם להידבק בנעלה ובנכסף, לא חטאו חלילה בהרהורים רעים על הקשר שבין הזמירות הללו לבין זמריהם אשר עם בוגדאן חמלניצקי וגונטא וז'יליזניאק ושאר האטמנים" שבעבר ועל אחת כמה שלא חטאו בחלומות רעים על פטליורה ומאכנו 12 ושאר האטמנים שבעתיד, אשר יביאו לעיירות היהודיות את זמירות אוקראינה על חודו של רומח ( . כל עוד שימשה של ה"עממיות" תלויה בשמי הספרות הרוסית היו כיסופיהם עצומים למוז'יק הרוסי, זה אשר בבית ובעיירה לא ראוהו אלא בשיכרותו ובזוהמתו ובבערותו ועכשיו נפקחו עיניהם לראותו מרחוק כדמות 14

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר