|
עמוד:14
בקשת גמ"ח לצורך סעודה היא מחשבת חשבונות של עולם וממציאה תיקונים לכל פגימותיו . גם כאן, כרגיל באכסניות של תורה, יש מתמידים ויש הולכי בטל, יש אוהבידעת ויש עמיארצות, יש הוגים ויש מלהגים, עמקנים וריקנים, לומדי תורה לשמה ומרדפיקאריירה . אך האווירה השולטת היא הדביקות בעולם הגדול, בשאלותיו, באישיו, בתסיםותיו . וצעירי תלמידיהחכמים מתהלכים בהכרה כי מכאן יפוצו מחרמחרתיים, איש איש לשליחותו . כאן האבנים לאידיאות, להשקפות, לתנועות, לפסקיהלכות . סביבה זו יש לה שליטים משלה, בעלי "עבר' / בעלי "זכויות", אשר יד ושם להם על פני הקולוניות, אם כתורנים וכנואמים ווכחנים, ואם כאנשי מעשה וגיבורי מחתרת, ואם ביוצקי מים על ידי הגדולים . קטנים שבהם שמם ושלטונם בקולוניה שלהם, גדולים שבהם שמם הולך לפניהם על פני "חוץלארץ" כולה, ויש גדוליגדולים, בבחינת אדמו"רים ורשכבה"גים,01, אשר שכינת המהפכה הרוסית שורה עליהם בכל אשר יעשו ובכל אשר יאמרו . כי הציבוריות שבקולוניות, אףעלפי שאכסניתה במערבאירופה אין זו אלא דירתארעי לה, ואףעלפי שרובה דרובה יהודים, בניםחורגיםבמקצת לאמארוםיה, הרי כל מעייניהם נתונים להורתם, לרוסיהרבתי . שפתה, ספרותה, אישיה, הרוחות המנשבות בה הם השולטים כאן שלטון בלתי מוגבל . להלכה דוגלת הקולוניה בקוסמופוליטיות, באזרחותהעולם, אך לאמיתו של דבר עולם זה אין לו משמעות אלא אחת : עולמה של רוסיה . ועולם זה, על סופריו הגדולים ועל מהפכניו הקדושים, מלא קסמים . וקסמיו הגדולים והקדושים מחפים על הקטנים והטמאים . והבחורים והבחורות, אשר תמולם ב"תחום המושב" ומחרם מי יודע שמא מעבר לאוקינוס נפשם יוצאת מאהבה ומדביקות בעולםקסמים זה . בהשתפך עליהם נפשם הם שרים על "אמאוולגה הגדולה והרחבה" שמעולם לא ראוה בעיני בשר . ובאהבתם לחירות כי רבה יפעם וירחב לבם לזמירות עםאוקראינה . ) לבבות יהודים, שבוייאהבה ואסיריתודה על הזכות שניתנה להם להידבק בנעלה ובנכסף, לא חטאו חלילה בהרהורים רעים על הקשר שבין הזמירות הללו לבין זמריהם אשר עם בוגדאן חמלניצקי וגונטא וז'יליזניאק ושאר האטמנים" שבעבר ועל אחת כמה שלא חטאו בחלומות רעים על פטליורה ומאכנו 12 ושאר האטמנים שבעתיד, אשר יביאו לעיירות היהודיות את זמירות אוקראינה על חודו של רומח ( . כל עוד שימשה של ה"עממיות" תלויה בשמי הספרות הרוסית היו כיסופיהם עצומים למוז'יק הרוסי, זה אשר בבית ובעיירה לא ראוהו אלא בשיכרותו ובזוהמתו ובבערותו ועכשיו נפקחו עיניהם לראותו מרחוק כדמות 14
|
|