התוכן

עמוד:7

סידרת מקרררח כשמה כן עניינה ותכליתה : לתת בידי הקורא הלומד והמעיין מקצת מקורותיה הרוחניים של תנועת­העבודה הישראלית . תנועת­העבודה הציונית­הסוציאליסטית היא תנועה היסטורית, יש לה שורשים בעבר הקרוב והרחוק יותר, ויש לה חזון, תמונת­עתיד, שלהגשמתה היא חותרת בתוך מציאות מורכבת מאוד ומשתנה בלי­הרף . מבחנה המתמיד של תנועה היסטורית, הנובעת מצורכי­החיים של ציבור מסוים, הוא בראש­וראשונה ביכולתה לגזור את דרכי המאבק על מטרותיה מגופי המציאות שבה היא פועלת, מבלי להשתעבד להם תוך כדי אבדן החזון, אשר לשמו היא קיימת והוא נשמתה . כסבורים היינו שבשעת­משבר זו שומה עלינו לחזור ולעשות נסיון להגיש מחדש מקורות ספרותיים של תנועתנו, שהעיון בהם ולימודם ­ לימודם, פשוטו כמשמעו ­ עשויים, אולי, לתרום תרומה כלשהי במאמץ להתרחק הן מהאופורטוניזם קצר­הרואי וקצר­הדעת, הנחפז להשיג גם הצלחות מדומות בכל מחיר, והן מציניזם אנוכיי ועקר, שאף הוא, כניגודרכביכול, מסתגל לכל רוח מצויה, בארץ ובעולם . בחרנו לפתוח את הסידרה הזאת בקונטרסו של נחמן םירקין : "שאלת היהודים ומדינת­ היהודים הסוציאליסטית", שהוא אמנם בן זמנו מצד מושגים ועניינים שונים המקופלים בו ועם­זאת הוא אקטואלי להפליא, אם בניתוח "שאלת היהודים", הכרוך בביקורת חיי היהודים לתפוצותיהם, שאין חדה ממנה, ואם בתיאור "מדינת­היהודים הסוציאליסטית", מתוך כוח­האמונה כי "מדינת­היהודים מן ההכרח שתהא סוציאליסטית, אם עתידה היא לקום בכלל . " לקונטרס זה הקדמנו פרקים אחדים ממסתו הגדולה של ברל כצנלסון "האחד במערכה", שבה ניסה מח ? רה להנחיל את משנת רבו לדורנו מחדש . דבריו של זלמן שזר, החותמים את הספר, עם שהם סוגרים את המעגל במיפגש בין סירקין וכצנלםון, משלימים את התמונה מבחינת פועלו של סירקין ותולדות חייו . מ . ד . תרגום ראשון הופיע ב­ 1939 בתוך כתבי נחמן סירקין, הוצאת "דבר" . נוסח מחודש, והוא הנוסח שניתן כאן, הופיע ב­ 1970 בתוך ספרה של מרי סירקין, אבי נחמן סירקין, הוצ' הספריה הציונית, ירושלים .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר