|
עמוד:14
אמריקה ב 1630 עם חלוצי המתיישבים ) Fathers Pilgirmsn ( והתיישבו בהרטפורד, קונטיקט . במשך כמה דורות חייתה המשפחה בניואינגלנד . בראשית המאה ה 19 למד אבי סבו של אברהרד תיאולוגיה באוברלין קולג / היה למיסיונר פרסביטריאני ונשלח לסיירה לאונה באפריקה . שם נשא לאשה את מריה ראמסאור ) Maria Ramsauer ( הגרמניה . בניהם נשלחו להתחנך באולדנבורג ) גרמניה ( ונעשו אזרחים גרמנים . אביו, קרל פרנקלין ארנולד, נולד אומנם באוהיו, ארצותהברית, אולם התחנך בגרמניה ונעשה פרופסור לתיאולוגיה באוניברסיטת ברסלאו . בנו אברהרד נולד בפרוסיה המזרחית והתחנך בברסלאו . 2 כבר בהיותו בן 16 החל ארנולד לגלות עניין בגורל החלכאים בחברה . בהשפעת דודו ארנסט פרדיננד קליין, שהיה בעל השקפת עולם נוצרית סוציאליסטית, וכן בהשראת אנשי "חיל הישע", שקיים עמם קשרים, החל לפעול למען רפורמה סוציאלית להטבת מצבן של שכבות המצוקה בעירו . בהשפעת הוריו יצא בבחרותו ללמוד תיאולוגיה באוניברסיטת האלה ) Halle ( ושם בא במגע עם צעירי הכנסיות הלותרניות ונעשה מזכיר איגוד הסטודנטים הנוצרים המקומי . במהלך פעילות זו הוא פגש את הצעירה אמי פון הולנדר ) Emmy Von Hollander ( , שהיתה אז אחות מתלמדת ובאה מרקע סוציאלי ודתי דומה לשלו . אמי נולדה בריגה למשפחת אצולה גרמנית בלטית בעלת יוחסין, שמילאה תפקידים מרכזיים בעיר ההאנזה הצפונית ועסקה במסחר, פקידות ופעילות אקדמית . בשנת ,1890 לאחר שהחלה מדיניות הרוסיפיקציה של החינוך בעיר זו, היגרה המשפחה להאלה, שם קיבל אביה של אמי מינוי כפרופסור למשפטים באוניברסיטה המקומית . 3 בראשית המאה ה 20 פקד את העיר האלה גל של תחייה דתית רבייבליסטית, * שהשפיע במיוחד על בני הדור הצעיר . אברהרד ארנולד והאחיות אמי ואלזה פון הולנדר השתתפו בעצרות התחייה הדתית ובנסיבות אלה נפגשו . האמונה והפעילות המשותפת קרבו את בני הזוג הצעיר זה לזה . לפעילותם הדתית והראדיקלית הצטרפה גם אחותה של אמי, אלזה פון הולנדר, שהפכה משנת 1907 ואילך לבעלת בריתם הנאמנה, הלכה איתם במשך כל השנים והיתה, כמותם, לאחת ממייסדות הברודרהוף . 4 בעיוניו התיאולוגיים נמשך אברהרד בעיקר אל מקורות הנצרות של הכנסיה הקדומה ואל חוגי האנאבפטיסטים, ואימץ השקפה הרואה בטבילה אקט של הצטרפות מתוך הכרה לכנסיה . בעקבות השקפה זו החליט אברהרד ארנולד לא להצטרף לכנסיה הלותרנית, משום שהתנגד לטבילת התינוקות . . תנועה דתית פרוטסטנטית אנטיממסדית, שצמחה באירופה ופשטה בעוצמה רבה בארה"ב בתקופת ההתפשטות מערבה . עיקריה : עצרות תחייה שפעילים נודדים מטיפים בהן לגאולת הנשמה על ידי אקטים של אמונה וגילויים של אקסטזה אישית וציבורית . 14
|
|