פרק ראשון: הדרך לארץ-ישראל עוברת בפלשתינה - העליה

עמוד:3

הדרך לארץ­ישראל עוברת בפלשתינה מבחינות רבות היתה הירידה בנמל חיפה עדיפה על זו ביפו . ביפו היה כל עולה עובר את זעזוע הזריקה מסיפון האוניה לסירה מיטלטלת ליד שוניות החוף . בחיפה היה yisan מוגן מפני סערות והמזח התורכי, קצר ככל שיהיה, שימש מעבר נוח ליבשה . יתירה מזו, בהיות נמל חיפה בעיקר נמל של עולי­רגל, היה פיקוחם השלטונות שם נוח יותר, והיה קל יותר להתגבר על הגזירות העות'מאניות נגד עליית יהודים . האם היה זה שיקולם של השלושה, או שמא רצונו של זלצמן להביא את ידידיו מיד לגליל, היישר אל המקומות שאהב . טבנקין שמר על 'מכתב הדרכה' שקיבל מיצחק בן­צבי, אותו הכיר בחוץ­לארץ . בן­צבי עלה ב­ 1907 ומיד עם בואו היה לאחד ממנהיגי העליה השניה וממייסדי פועלי­ציון בארץ­ישראל . מנהיגיה של המפלגה הזו באירופה ובאמריקה ראו אז את הארץ כפינה קטנה ונידחת, שכל הזמן צריך להדריך אותה ולתמוך בה . בן­צבי היה בין מייסדי חבורת 'בר­גיורא' ובין מנהיגי 'השומר' . בגלויה מן ה­ 9 במרץ ,1912 שנשלחה לווינה על­פי כתובתו של קפלנסקי, הוא כתב אל טבנקין : "חבר חביב יצחק ! קיבלתי לפני איזה ימים מכתב מאלכסנדר ] חשיןי [ , שבו הוא כותב על דבר התעתדותך לבוא הנה . ] . . . [ אמנם מורגש כעת צורך גדול אצלנו באנשים כמותך, כי העבודה מחכה לבעליה . עם כל זה לא אכחד ממך את הקושי . ] . . . [ . אני רואה שאתה חפץ ללמוד מלאכה, מלאכת הדפוס, ובשביל זה צריך אמצעים להתקיים פה כחצי שנה . ושנית, השכר של המדפיסים נמוך . לכן אני חושב ליותר טוב לך לבחור במלאכה אחרת . ] . . . [ ומה שנוגע לעיבוד אדמה, אפשר בקיץ למצוא עבודה תמיד, כי הומן זמן בצירת ענבים, שאז דרושות ידיים עובדות . אך, כמובן, אין תכלית להישאר פועל קרקעי כל הימים . ובנוגע לירידה ] מן הסיפון [ , ] . . . [ אם יש לך איזו תעודה שהיא, טוב לנסוע למצרים ושם, באלכסנדריה, או בפורט­סעיד, נקל להשיג תעודה בשם 'תזכרה' במחיר מזערי של 6­ 10 פראנק . כשתודיעני מנסיעתך אדאג ] לפוגשך [ ביפו או בחיפה . בכל­אופן, כתוב לי, חביבי, מכוונותיך וממצבך, ומתי תשים לדרך פעמיך . בברכת חברים, י . אבנר" . 2 מגלויה זו ניתן ללמוד הרבה : ראשית, שטבנקין ראה באנשי פועלי­ציון כתובת לבירור ענייניו; שנית, הגלויה נותנת תיאור נרחב של האפשרויות שעמדו אז בפני החלוצים הצעירים; ושלישית, שטבנקין לא הסתפק במה ששמע מפי זלצמן אלא ביקש לדעת יותר . ברצונו להיות פועל­דפוס, או עובד­אדמה, אין כדי להפתיע . ה'פרודוקטיביזציה של היהודים' ) רעיונם של האנטישמים, שהיהודים אימצוהו בשעתו הן כביטוי של התחדשות, והן, בניסוחו הרוסי, בתור הגשמה עצמית וירידת סטודנטים אל העם ( , שימשה יסוד חשוב במערך הנפשי של כל חלוצי העליה 2 אקיים; 15 / 11 / 13 / 2 .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר