|
עמוד:10
10 מחקר מדיניות 194 | אנגלית שפה זרה היחס לאנגלית בחברה החרדית קשה להסביר את ההיקף הנמוך של לימודי אנגלית בקרב גברים חרדים רק בכך שלימודי אנגלית נחשבים ביטול תורה, שהרי מקצועות ליבה אחרים נלמדים בהיקף רחב יותר . המחקר מראה שיחסם הבסיסי של חרדים לשפה האנגלית הוא שלילי ומבקש להצביע על שתי סיבות מרכזיות המביאות לרתיעה של חרדים – אף נשים – מהשפה האנגלית . הראשונה היא השימושים של השפה האנגלית : ידיעת השפה האנגלית היא כלי להשתלבות בהשכלה הגבוהה ובתעסוקה, הנתפסת במקרים רבים כשלילית . הסיבה השנייה נעוצה בהיבט תרבותי עמוק יותר : השפה האנגלית היא סמל של התרבות המערבית-מודרנית- חילונית . היא משמשת כצינור לתרבות זו, ובמובן מסוים היא עצמה נחשבת נשאית של התרבות הזו . לפי תפיסה זו השפה איננה רק גורם ניטרלי, אלא יש בה עצמה ממד של תוכן הנחשב לבעייתי . ועם זאת, המחקר מראה שיש כיום פתיחות גבוהה יותר בקרב חרדים לקידום לימודי אנגלית בקרב בנים . שיעור החרדים המעוניינים שילדיהם ילמדו אנגלית במוסדות החינוך גבוה משיעור הלומדים בפועל, וללימודי אנגלית במסגרת בלתי פורמליות, דוגמת חוגים, יש תמיכה לא מבוטלת בעיקר בקרב צעירים . גם מבדיקה שנערכה בקרב מנהלי מוסדות חינוך לבנים חרדים עולה כי בהינתן התמריץ הכספי הנכון, יש מוסדות חינוך שיקדמו לימודי אנגלית בתוך המוסד, בהסכמת רבנים . המלצות להלן מוצגים עיקרי ההמלצות לקידום לימודי אנגלית בחברה החרדית . ההמלצות מגוונות באופיין ובקהלי היעד שלהן כך שחלקן רלוונטיות לקבוצות מסוימות בלבד . 1 . ח י ז ו ק ה א כ י פ ה על משרד החינוך לחזק את האכיפה ולפעול כדי שמוסדות החינוך חרדיים ילמדו אנגלית על פי הנהלים ובהתאם לתקצוב שהם מקבלים עבור לימודים אלה . על האכיפה להתבצע באמצעות שלילת ההכרה במוסדות חינוך שאינם מלמדים אנגלית כמחויב מהם ובאמצעות סנקציות תקציביות .
|
|