|
עמוד:14
ארץ ישראל היא אחד המקומות הגרועים בעולם להקים בו מדינה . אין משאבים, אין מים, אין ביטחון . לאורך ההיסטוריה, בכל שלוש הפעמים שהיתה פה מדינה יהודית, זה לא היה בהכרח בזכות כוחם של היהודים, אלא בעקבות רגעים נדירים שבהם ההיסטוריה העולמית עצרה את נשימתה . את השפעת הארץ על ההיסטוריה והאופי של עם ישראל מברר חלק ב : זאת הארץ . הוויכוח בין ישראלים ליהודים, בין שמאל לימין, לא התחיל מהקמת מדינת ישראל, אלא משחר ההיסטוריה של העם הזה . זה למעשה ויכוח קדום על שאלה יסודית שהעסיקה את החברה האנושית אלפי שנים : מה בעצם טבעו של האדם ‑ האם הוא חיה בתחפושת אנושית, או מלאך שלעתים הופך לחיה ? לתשובות השונות שניתנו על כך יש השפעה ישירה על כל ההיסטוריה הישראלית והאנושית . את טיבה של המחלוקת הזאת מברר חלק ג : מדינת ישראל ומדינת היהודים . בהיסטוריה של עם ישראל, בכל תקופה, יש מקום אחד שהוא המרכז התרבותי, הדמוגרפי והרוחני של העם . בכל כמה שנים נודד המרכז התרבותי לאזור אחר . לאורך ההיסטוריה יצא שכל חלקי הארץ ונחלות כל השבטים היו המרכז התרבותי של העם פעם אחת בלבד . לנתון הזה יש השפעה גדולה על השבטיות של החברה הישראלית כיום . את תיאורה של ההיסטוריה השבטית מתאר חלק ד : קיצור ההיסטוריה השבטית . ארבע מהפכות גדולות שינו את פני העם היהודי בעת החדשה : מהפכת השבתאות, מהפכת החסידות, מהפכת החילון ומהפכת הלאומיות, כשכל מהפכה מושפעת מקודמתה . בזמן שרוב היהודים עברו מהפכות, היו קהילות יהודיות שלא עברו מהפכות גדולות ושימרו את היהדות המסורתית . מהפכות אלו עיצבו את הזרמים הישראליים שאנו מכירים היום . את השפעתן של המהפכות הללו על ימינו מתאר חלק ה : ארבע מהפכות . 14 קיצור תולדות הישראליות
|
|