הקדמה להיות ללא ידע

עמוד:14

14 אורן בן יוסף מהמציאות אפוא, אלא בתפיסת המציאות של אותו אדם . קודם לכן היה בטוח שרק לו ולבני מינו ישנן תכונות אופי אלו ואחרות, אך פתאום זיכרון זה עולה בו ( ובכיס הפיג'מה שלו ) , ומזכיר לו שגם לאחרים יש, או היו פעם, תכונות כאלה . מקס הורקהיימר ( Horkheimer ) ותאודור אדורנו ( Adorno ) כותבים שהמחשבה האנימיסטית העניקה נשמה לדברים, בזמן שהתעשייתיות הפכה 9 ואולי ניתן לראות את המהלך האידאולוגי הזהנשמות לדברים, של הפיכת הנשמה לאובייקט באופן שבו הוא מתממש באותו טקס אשכבה סמלי . לא רק אלוהים מת, אלא גם כל החי סביבנו מת בידינו, כדי שנדע אותו ונהפוך אותו לאובייקט . אך מה ניתן לומר ולחשוב על גורלו של החי הנמצא הרחק מאיתנו, בעולמות רחוקים, אם יגיע הרגע שבו נפגוש אותו בפעם הראשונה ? לקראת קסנולוגיה : לקראת חקירתם של היצורים החיים מחוץ לכדור הארץ . בספר זה אתייחס לאופן שבו בני האדם רואים את עצמם ביחס ליצורים לא אנושיים, לא רק לאורה של השליטה הגלובלית בחיות הלא אנושיות על פני כדור הארץ, אלא גם מתוך האפשרות, התאורטית בינתיים, של מפגש עם יצורים לא אנושיים על פני כוכבי לכת אחרים . בנקודה זו יש לאי-ידיעה חשיבות לא רק מכיוון שאיננו יודעים אם נגלה חיים חדשים מחוץ לעולמנו בעתיד הנראה לעין, אלא גם מכיוון שאיננו יודעים אילו צורות חיים אנו עשויים לפגוש, ולמעשה איננו יודעים דבר על צורות חיים תאורטיות אלו, לבד מהעובדה שקיימת הסתברות כלשהי לקיומן . לשתי אי-ידיעות אלו ארצה להוסיף תעלומה שלישית, והיא השאלה כיצד ינהגו בני המין האנושי בצורות חיים חוצניות אלו ביום שבו יפגשו בהן . מתוך כך, ספר זה פועל בשני ערוצים 9 . - Max Horkheimer & Theodor W . Adorno, Dialectics of elightenment Philosophical Fragments, trans : Edmund Jephoctt, California : Stanford University Press, 2002, p . 21

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר