|
עמוד:3
ם 1קדש לש"קה, בעלי היקר, "שלי וישלכם של 1 הוא . " מילים ראשונות המסע האישי שלי אל נבכי נשמתם היהודית של אנשי הקיבוצים החל במסגרת עבודה מיוחדת שעשיתי במשך שנים מספר במחלקת ההדרכה של הנוער והחלוץ בסוכנות היהודית, בהדרכת מדריכים וקומונרים מתנועות הנוער היהודיות השונות, שאינן דתיות, באירופה . בשנים אלה נסעתי בקיץ ובחורף ) בתקופת ווגהמולח לאירופה, ועסקתי בהדרכה בסמינריונים למדריכים בהעברת נושאים ביהדות בדרכים פעלתניות ויצירתיות . מסגרת זו זימנה לי, במהלך שיחות עבודה ושיחותנפש, מפגש בלתיאמצעי עם עולם עלום מבחינתי, של חניכים ומדריכים מתנועות הנוער "הבונים", "הדרור", "מחנות העולים", "הצופים" ו"השומר הצעיר" . באמצעות עבודה זו התוודעתי לראשונה לעולמם הערכיהיהודי של שליחי התנועות הישראליות, שהיו כולם אנשי קיבוץ, בשאלות זהותם היהודית וקשריהם השונים ליהדות, במיוחד לנוכח העובדה שבתוקף תפקידם כשליחי תנועה יהודית ציונית לגולה, הם נדרשו לברר לעצמם אילו תכנים של זהות יהודית ירצו להעניק לחניכיהם . העמקת ההבנה של המורכבות העיונית של הסוגיה הנקראת "החינוך היהודי בקיבוץ" החלה בהרחבת אופקים ביבליוגרפית בספריות הקיבוץ השונות, בארכיונים ובמכונים העוסקים בעיצוב החג והמועד בקיבוץ . כמוכן נפגשתי והשתתפתי בשיעורים, בימיעיון ובהשתלמויות של מחנכים, אנשירוח ומעצבי החינוך היהודי במסגרות קיבוציות שונות, וכל זאת עלמנת להעמיק את ידיעותי ולחוש באופן בלתיאמצעי כיצד יהודים תרים אחר מקורותיהם וזהותם היהודית . המפגשים הביבליוגרפיים והאישיים הביאו אותי לידי הבנה, שחקר הסוגיה הנידונה מצריך חיפוש אחר זוויתראייה וגישה מחקרית מתודולוגית שונה, שתתואר להלן . ספר זה מבוסס על עבודת המ . א . שלי, שנעשתה בהדרכתו של פרופסור מרדכי ברלב מאוניברסיטת בראילן . משיקולים פרגמטיים שונים, הושמטו טבלות ותרשימים שונים העשויים לעניין אנשי מחקר, והם מוזמנים לפנות לעבודת המחקר המקורית .
|
|