מבוא: אתם עומדים לעשות טעות איומה (אלא אם כן תקראו את הספר הזה)

עמוד:11

עקרון אנה קרנינה ההפוך בחלוף הזמן התבררו לי כמה תשובות . המנכ"ל הזה בשום פנים ואופן לא היה מטורף ‑ לפני העסקה, ועוד יותר אחריה, הוא נחשב בארצו לאחד ממנהיגי העסקים המכובדים בדורו . הוא גם זכה להצלחה מדהימה . והרכישה ההיא התבררה כהצלחה גדולה . ( כן, ערך הדולר אכן עלה . ) לאחר עוד כמה הימורים גדולים, רבים מהם מסוכנים באותה מידה, הוא הפך חברה אזורית שהיתה על סף פשיטת רגל, למובילה עולמית בתחומה . "אתה רואה ? בסופו של דבר באמת התברר שהוא גאון ! " יכלו לומר כמה מעמיתי . הלוואי שזה היה פשוט כל כך . במהלך 25 השנים הבאות שלי כיועץ למנכ"לים ולמנהלים בכירים בחברות רב ‑ לאומיות, הזדמן לי לראות הרבה החלטות אסטרטגיות כמו זו . עד מהרה התחוור לי שהניגוד החריף בין תהליך קבלת ההחלטות המתואר בספרי הלימוד לבין הדרך שבה בוחרים מנהלים את צעדיהם לא היה ייחודי ללקוח הראשון שלי . זאת הנורמה . אבל התחוורה לי גם מסקנה אחרת וחשובה לא פחות : לחלק מההחלטות הבלתי שגרתיות האלה אמנם היה סוף טוב ‑ אבל לא לכולן . שגיאות בקבלת החלטות אסטרטגיות כלל אינן חריגות, ואם יש לכם ספקות, אתם יכולים לשאול את מי שעוקבים אחריהן בתשומת הלב הרבה ביותר . בסקר בקרב כ ‑ 2,000 מנהלים בכירים, רק 28 אחוזים אמרו שהחברה שלהם מקבלת "בדרך כלל" החלטות אסטרטגיות טובות . רובם ( 60 אחוזים ) חשבו שהחלטות גרועות שכיחות לא פחות מהחלטות טובות . ואכן, חברת הייעוץ שלנו הפיקה דוחות עבי כרס שהזהירו מנהיגי עסקים מפני הסיכונים שבהחלטות גרועות . יחד עם חברות ייעוץ אחרות וצבא של חוקרים באקדמיה, חשנו חובה להתריע על סוגים מסוימים של החלטות אסטרטגיות שהוכחו כמסוכנים במיוחד . אולם נראה שאיש לא הקשיב . היזהרו מפני רכישות במחיר מופרז, אמרנו למנהלים ‑ ואילו הם, כמו הלקוח הראשון שלי, מיהרו לקנות חברות גדולות ויקרות יותר, ולעתים קרובות מאוד החריבו את הערך לבעלי המניות . נהלו בזהירות את תקציב ההשקעות שלכם, הצענו להם, מכיוון שהתוכניות הן בדרך כלל יותר מדי אופטימיות ‑ אבל הם נשארו אופטימיים . אל תניחו לעצמכם להיגרר למלחמת מחירים, כתבנו ‑ אבל כשהלקוחות שלנו התחילו סוף ‑ סוף להקשיב לעצה הם כבר היו עמוק בשוחות ותחת אש כבדה . אל תאפשרו למתחרים לשנות את המציאות לרעתכם עם טכנולוגיות חדשות, הזהרנו ‑ ובכל זאת ראינו עוד ועוד חברות מובילות נכשלות ונעלמות . לִמדו לצמצם את ההפסדים והפסיקו לשוב ולהשקיע במיזמים כושלים, יעצנו ‑ וגם העצה הזאת נפלה על אוזניים ערלות . מובן שהיו לנו כמה וכמה דוגמאות ספציפיות לכל אחת מהטעויות האלה, והן הוצגו כמקרים שאפשר ללמוד מהם ממה כדאי להיזהר . אלה היו סיפורים מרשימים, מבוא  11

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר