הקדמה

עמוד:11

הקדמה | 11 הפרקים מחולקים לסעיפים ממוספרים ( למשל : בכתבי הובס, שפינוזה, לוק, קאנט, שילר, פרויד ואחרים ) , ו / או קיים בהם מִספּוּר לפי עימוד קלאסי ( למשל : כתבי הקודש, כתבי אפלטון לפי "עימוד סטפאנוס" [ Stephanus ] , כתבי אריסטו לפי "מִספרי בקר" [ Bekker ] ) , כללתי גם את הפרטים האלה, כך שניתן להשוות את הציטוטים והאזכורים הרלוונטיים לַאמור במקור או בתרגומים ללשונות אחרות . בכל מקרה, האחריות לניסוח הציטוטים חלה עליי . במקומות שונים בַּמּוּבָאוֹת הנמצאות בטקסט או בהערות שילבתי בסוגריים מרובעים מושגים בלשון המקור ובתרגום לאנגלית או גרמנית ולעיתים גם דברֵי הסבר קצרים . גרסאות ראשונות של רוב המאמרים המאוגדים כאן פורסמו במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות בכתבי - עת או בקבצים ייעודיים . כחלוף שנים רבות מאז יצאו לאור, ראיתי לנכון לעבד את המאמרים האלה מחדש, לעדכן ( אם היה מקום לכך ) , במקרים מסוימים להרחיב מעט, להוסיף הערות, הסברים ודוגמאות ולקבצם יחדיו לכדי אנתולוגיה . להלן סקירה תמציתית של כל אחד מעשרת המאמרים הכלולים בספר ( בהערות השוליים מופיעים פרטי הגרסאות הראשונות של המאמרים ) : 5 כשמו כן הוא, כלומר ניסיון 1 ) פילוסופיה של החינוך : ניסיון להגדרה : להגדיר מהי "פילוסופיה של החינוך" באמצעות הגדרת הפילוסופיה כמדע של מהויות ובאמצעות הצבעה על הנושאים הספציפיים יותר הנידונים במסגרות שונות של פילוסופיית החינוך . נוסף על כך, כאמור, מוקדש במאמר הקצר הזה דיון לשאלת היחס בין החינוך כמעשׂ, כפרקטיקה, לבין העיון התאורטי בחינוך . 2 ) על הדיאלוג הסוקרטי : 6 במאמר עולה לדיון הערך החינוכי - השׂכלתי הטמון בדיאלוגים שכתב אפלטון, הן בהציגם את המתודה הפדגוגית והפולמוסית של סוקרטס ( הדיאלקטיקה הדיאלוגית והאירוניה ) והן בהיותם קובץ של הגות פילוסופית שיש לה תכנים מוגדרים . דבריי במאמר זה נסמכים לא רק על עיון בכתובים – במיוחד בדיאלוגים מנון והמשתה – אלא גם על התנסותי בלימוד ובהוראה, לרבות לימוד והוראה של כתבי אפלטון . במסגרת 5 פרטי הגרסה הראשונה של המאמר : טאובר, פילוסופיה של החינוך : ניסיון להגדרה ; בתוך אלוני, נמרוד ( עורך ) , כל שצריך להיות אדם : מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה ; הוצאת הקיבוץ המאוחד ומכון מופ"ת, ,2005 עמ' 85 - 87 . 6 פרטי הגרסה הראשונה של המאמר : טאובר, הדיאלוג הסוקראטי : עירור ופתיחות, ארוס פדגוגי ואירוניה ; בתוך אלוני, נמרוד ( עורך ) , דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי ; הקיבוץ המאוחד, ,2008 עמ' 89 - 110 .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר