|
עמוד:13
13 | כרת 7 משמעות מות כל הגברים במשפחה בלא זרע של קיימא היא כרת . האומנם כה כבד היה חטאה של משפחת אלימלך, עד לעונש הכרת ? שני רעיו של מעשה אלימלך עליו, כפי שנתארם מסתבר שכן, ויגידו להלן . אברהם ירד עם שרה ועם לוט 8 גם בימי אברהם ולוט היה רעב בארץ . למצרים . שרה נלקחה לבית פרעה ממש בעת שאברהם ירד לשם, הוחזרה לאברהם על פי פשטי המקראות כעבור זמן קצר, ונשתלחה עמו ממצרים המקום אשר היה שם אָהֳלֹה לארץ כנען . נראה שאברהם שב אל " בתחִלה" ( בראשית י"ג, ג ) , שבועות לא רבים אחרי שירד למצרים . משמע, אברהם שב לארץ כנען אל הרעב שמחמתו עזב את הארץ . זוהי כנראה, הסיבה העיקרית למריבה שפרצה בין רועי מקנה לוט לבין רועי הייתה מקנה אברהם, ולכך שלא נשא אותם הארץ לשבת יחדיו . המריבה על כל גב מים מצומק ועל כל עשב דל ויבש, ששרד את הבצורת ואת הרעב . נה ואם אם השמאל ואימִואז באה הפרֵדה . אברהם הציע ללוט : " " ( בראשית י"ג, ט ) . משמע, חלוקת הארץ בין צפוןהימין ואשמאילה כלומר, יוצא מארץ כנען 9 ( שמאל ) לדרום ( ימין ) . אך לוט נוסע מקדם, מזרח, והולך מזרחה אל כיכר הירדן המזרחי, אל סדוםדרך שער ה ועמורה, שלא הוכו בבצורת . לימים, לאחר חורבן סדום ועמורה, תקום לוט נוטש את בית 10 על חורבותיהן ארץ מואב, וצוער היא אחת מעריה . שאין מתן שכר התורה,הוא נוטלחלקו של עוה"ב,כל מי שהוא נוטל עכשיו – יודעין " ( שמות רבה פקודי פרשה נב ג ) . אלא לעוה"ב " . הולך ערירי ומת קודם זמנו – ונכרתה הנפש"ראה רש"י, בראשית י"ז, יד : . 7 י"ג, יח . - עיין : בראשית י"ב, י . 8 ק ועוד ) ביארו, שלוט הלך 'מקדם', כלומר ממזרח, וממילא הלך"י, רד"המפרשים ( רש . 9 מזרח - ה . אך לוט היה עם אברהם בהר בית אל ( כנראה הר בעל חצור, מצפוןמערב ליישוב עפרה היום, שממנו ניתן לראות את כיכר הירדן בעת שאברהם ישב בין בית אל ובין העי ) , ומשם הלך לכיכר הירדן . כלומר, הוא הלך 'מקדם' מזרחה . זאת יש לפרש ולם" ( בראשית רבה פרשה מ יג,או בדרכו של המדרש ש"הסיע עצמו מקדמונו של ע להתייחס כנתון אל ארץ כנען, ומי – ) , או על פי דרכנו 493אלבק עמ' - מהד' תיאודור שיוצא ממנה "מקדם", כלומר, ממזרחה, הולך מזרחה אל מחוצה לה . משל לאנשים היושבים בחדר שיש לו פתחים לכמה כיוונים . היוצא מן החדר "מקדם", כלומר, א, ב . "ממשיך ללכת מזרחה . וכן לכל כיוון . והעד לדברינו בראשית ימפתחו המזרחי, ל . "ואכמ ו, ה . "ראה : ישעיהו ט . 10
|
|