פמ"ע, ימ"ע, המוחות הכושלים של משרד החינוך כיצד חושבים חינוך

עמוד:10

10  מחשבות לא חינוכיות פְּרֵה ופּוֹסְט קורונה מוח 1 : כשלים בהיגיון בדצמבר 2016 פרסם מוח ,1 המוח של אגף מו"פ, כרך מושקע בשם מתווה מדיניות מו"פ לפדגוגיה מוטת עתיד . שנתיים לאחר מכן, בינואר ,2019 הוא פרסם כרך מושקע נוסף בשם פדגוגיה מוטת עתיד 2 : מגמות, עקרונות, השלכות ויישומים, שהתרכז במשמעויות הפדגוגיות של המתווה שפורסם בכרך הראשון . שני הכרכים אינם ניירות למגירה ; הם עובדו למדיניות חינוך המשפיעה על בתי הספר בארץ, במיוחד על בתי הספר של מחוז הצפון, שהתנדב ליישם אותה באדיקות ולהיות מופת של פדגוגיה מוטת עתיד ( פמ"ע ) למערכת החינוך כולה . נאמר מיד וללא שהיות : המוח של אגף מו"פ מוטה על ידי דפוס חשיבה כושל המייצר מחשבות כושלות, המבלבלות את בתי הספר ומובילות אותם למבואות סתמיים וסתומים . הכיצד ? התחשיב של מוח מו"פ הוא כזה : אם אצליח לאתר, לזהות ולחזות את המגמות ואת התופעות שיעצבו את העולם במאה ה ‑ ,21 אוכל לגזור מהן יעדים למערכת החינוך ולעשות "חינוך של המאה ה ‑ 12" ‑ חינוך הנובע בהכרח מהמציאות של המאה הנוכחית . מה רע ? מיד נראה . מוח מו"פ איתר חמש מגמות עולמיות : חברתיות, טכנולוגיות, כלכליות, סביבתיות ופוליטיות . בכל מגמה הוא זיהה וחזה תופעות טיפוסיות . למשל, ב"מגמות חברתיות" הוא זיהה וחזה תופעות כגון סוגי משפחות שונים, הגירה, עלייה ברמת ההשכלה, כניסת נשים לשוק העבודה, השמנת יתר . ב"מגמות טכנולוגיות" הוא זיהה וחזה תשתיות מִחשוב זולות וזמינות, מחשוב ענן, האינטרנט של הדברים, מרחבי פעולה וירטואליים ורבודים, ממשקי מוח ‑ מחשב ועוד . ב"מגמות כלכליות" הוא זיהה וחזה כלכלת ידע גלובלית, עלייה של מעצמות כלכליות חדשות, גידול בפערים ובאי ‑ שוויון, אוטומציה של העבודה, היעלמות מקצועות ישנים והופעת מקצועות חדשים ועוד . ב"מגמות סביבתיות" הוא זיהה וחזה גידול באוכלוסיית כדור הארץ, מעבר לתרבות הצריכה המערבית, התחממות גלובלית, התרחבות

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר