מבוא

עמוד:13

מבוא 13 לפעול למען המטרה הלאומית מרצונו, ובין מוסדות המדינה, שיגדירו מטרה זו ויספקו לאזרח את האמצעים להשיגה . 15 ברם, במידה רבה הממלכתיות הייתה ניסיון לעצור את הירידה שהתרחשה בפועל בהתנדבות החלוצית . גם בתקופת היישוב יושמה החלוציות הלכה למעשה רק בידי מיעוט קטן, אך היא זכתה להערצה ולתמיכה עקרונית של כלל האוכלוסייה הציונית . 16 בעקבות המאמץ המרוכז שהושקע בייסוד המדינה ובניצחון במלחמת העצמאות נפוצה בקרב ישראלים עייפות, ודומה היה שהחלוציות איבדה מזוהרה . בן-גוריון ומנהיגים אחרים הביעו אכזבה ותסכול מ"נפילת המתח החלוצי", אך הנוער לא נהר בהמוניו לנגב, אף לא בעקבות הדוגמה האישית שהציב בן-גוריון . 17 אף על פי כן האתוס הממלכתי זכה להסכמה ציבורית עקרונית רחבה ולכן ערכיו זכו למעמד הגמוני בתחום הרעיוני והרטורי . גם כאשר החלוציות לא יושמה בהכרח במישורים מעשיים, חברתיים ופוליטיים, היא טבעה את חותמה בעולמם הרגשי של חלקים נרחבים בציבור הישראלי . 18 היא שימשה מסגרת מושגית וסיפקה נקודת התייחסות ערכית עבור ישראלים, גם אם התרחקו מהטורייה ואפילו כאשר התגוררו בווילה . 19 ההגמוניה הושגה ושומרה בעזרת שילוב של אטטיזם וממלכתיות : הערכים האזרחיים אליבא דבן-גוריון סיפקו את התוכן, ומוסדות המדינה מילאו תפקיד של סוכנים שהפיצו ואיששו אותם . יש לציין שאף יריבים פוליטיים של בן-גוריון, מימין ומשמאל, שחלקו על עמדותיו במגוון תחומים, היו שותפים לאמונתו שהמדינה מחזיקה בזכות, ואף בחובה, לחנך את החברה ולעצבהּ מלמעלה . 20 הרקע לוויכוח על רמת החיים בישראל היה לא רק עלייה המונית שנזקקה לעזרה בקליטתה ולא רק מציאות כלכלית בתר-מלחמתית קשה, אלא גם מערכת ערכים הגמונית שקראה לפרט להתגייס למשימות הלאום ולהפגין אחווה חברתית . 15 ניר ( תשנ"ב ) , עמ' 116 – 125 ; צחור ( תשס"ז ) , עמ' 137 . וראו דרורי ( 2000 ) , עמ' ,30 32 ; בן-אברם וניר ( תשנ"ה ) ; קבלו ( 2003 ) , עמ' 125 – ,126 152 – 153 ; 451 – 450 . Gelber ( 1996 ) , pp . וראו גם 43 – 42 . Kedar ( 2010 ) , pp Gelber ( 1996 ) , pp . 450 – 451 16 ; קבלו ( 2003 ) , עמ' 143 ; הלמן ( תשס"ח ) , עמ' 117 – 118 . 17 בראלי ( 1999 ) , עמ' 38 – 39 ; צחור ( תשס"ז ) , עמ' 153 – 155 ; רוזין ( 2005 ) , עמ' 188 ; רוזין ( 2008 ) , עמ' 137 ; בן-פורת ( תשנ"ט ) , עמ' 113 – 114 ; ליסק ( תשנ"ח ) , עמ' ,38 53 – 54 ; גלעדי ( 2002 ) , עמ' 60 ; שפירא ( תשנ"ז ) , עמ' 255 – 262 ; קבלו ( 2003 ) , עמ' 134 ; , ) 2008 ( Gelber ( 1996 ) , p . 453 ; Kabalo pp . 99, 103 18 דן הורוביץ מצוטט אצל גוטווין ( 2010 ) , עמ' 214 . על ההבדל בין דוקטרינה לאתוס ראו שם, עמ' 216 . על הסתירות בתפיסת הממלכתיות של בן-גוריון ראו הורוביץ ( 1993 ) , עמ' 46 . 19 190 . Helman ( 2014 ) , p 20 שביט, יעקב ( תשנ"ב ) , עמ' 66 – 68 ; 15 . Helman ( 2014 ) , p

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר