|
עמוד:11
11 מבוא . או : כמה מילים על שמות של ספרים והראוי : הבלבול הגדול בין עשיית טוב לבין ריצוי . במשך חלק ניכר מחיינו ) ויש גם מי שהעניין נמשך אצלם כל חייהם ( אנחנו מנסים לרצות אנשים אחרים ואת החברה סביבנו מתוך אמונה שזהו הדבר הטוב והראוי לעשותו . אבל לעיתים לא רחוקות במיוחד זה לא נכון . את החלק הראשון של הספר אקדיש אפוא לאותו "מוסר של ריצוי" שטבוע בכולנו . בחלק הזה נדון בשאלה מה עושה אותנו לאנשים מרצים שמתנהגים בדיוק כפי שהסביבה מצפה מהם — ואת חלקנו לאנשים מרצים באופן קיצוני עד כדי ויתור על "האני האותנטי" שלהם . נדבר גם על השאלה איך דפוסי הריצוי "מתחפשים" למה שמוסרי וטוב, ונראה כיצד הריצוי משפיע על כל ההיבטים של החיים שלנו : על מערכות היחסים החבריות והרומנטיות שלנו, על דפוסי ההורות של ההורים שבינינו, ועל הבחירות המשמעותיות והפחות משמעותיות שלנו בחיים . לצד הניתוח נציג דרכים שונות שיכולות לסייע בפירוק הריצוי הזה, בהפרדה נבונה בינו לבין מה שטוב ונכון באמת, ובהיפטרות מההשפעה של הריצוי על חלק משמעותי מההיבטים של חיינו . בחלקו השני של הספר אדבר על הצדדים החיוביים שיש למידות שנתפסות בחברה שלנו כשליליות . בחלק הזה אנסה לשכנע אתכם באופן מנומק ומבוסס על תובנות מעולם הפסיכולוגיה, שטוב לכעוס, שרצוי להרגיש רגשות שליליים, שלא תמיד מזיק "לחיות בסרט", שלפעמים צריך וכדאי לשקר, שלא נורא להיות בור, ושבכל מקרה כולנו ניכשל בחיים — וזה ממש לא נורא . בחלקו האחרון של הספר ננסה לבחון במבט שונה את המוסר שמנחה אותנו : ננסה לראות, בעזרתם של הוגים וחוקרים מתחומי הפסיכולוגיה והפילוסופיה של המוסר, עד כמה כללי המוסר המקובלים בחברה שאנחנו חיים בה מושפעים מגורמים שאינם קשורים כלל למוסר . נדבר על העקרונות שמנחים אותנו בקבלת ההחלטות
|
|