מבוא

עמוד:12

12 גי א א ב ו ט ב ו ל-ז ל י נ ג ר ברובו מיוצאי מזרח ומרכז אירופה ומכונה אשכנזי, ומעמד כלכלי ותרבותי נמוך המורכב ברובו מיוצאי מדינות האסלאם ומכונה מזרחי . החלוקה הקטגורית הזו ממשיכה לבוא לידי ביטוי בפרמטרים ריבודיים כמו גם במרחבים חברתיים ומוסדיים שונים גם בעידן הנוכחי, אולם שורה של שינויים כלכליים, חברתיים ותרבותיים שהתרחשו החל מסוף שנות ה- 70 בישראל, הביאו גם לשינויים במבנה אתנו-מעמדי זה ( כהן וליאון 2008 ) . עליית מפלגת הליכוד שהורידה גבולות אתניים בשוק העבודה ובפוליטיקה, שילובם של פלסטינים בשוק העבודה ב- 1967 שאִפשר למזרחים לפתח עסקים עצמאיים קטנים ופתיחתן של מכללות מקומיות בשנות ה- 90 , כל אלו הביאו למובּיליות מרשימה כלפי מעלה של מעמד הביניים המזרחי בפרברים החדשים של המרכז כמו גם בערי המרכז הישראלי . צמיחת מעמד הביניים המזרחי התבטאה, בין היתר, בצמצום משמעותי של פערי ההכנסה בין משקי בית מזרחיים לאשכנזיים ( דהן 2013 ) , במחיקת הפער בשיעור הנכנסים לתיכון, בהגברת הדמיון החברתי והתרבותי בין שכבות מזרחיות רחבות לבין המעמד הבינוני האשכנזי הוותיק, ובעליית שיעור הנישואים המעורבים בישראל בין יוצאי מדינות האסלאם ליוצאי מדינות מזרח אירופה ( שגיב 2015 ) . שינויים אלו הביאו, בין היתר, להיווצרות של מגוון תנועות חברתיות ולנוכחות מזרחית מתרחבת במוקדי האליטה הפוליטית, כלכלית, תרבותית, תקשורתית ואקדמית . כך, למשל, בפוליטיקה המקומית הפך שיעור ראשי הערים והמועצות המקומיות ממוצא מזרחי להיות מעל ל- % 60 , ואילו בכנסת הפך מספרם של השרים והח"כים ממוצא זה להיות זהה לשיעורם המשוער באוכלוסייה . גם יוקרתם החברתית של התרבות והזהות המזרחית עלו באופן משמעותי במרחבים גאוגרפיים וחברתיים שונים . כך, למשל, בשדה התרבות הפופולרית הפכו זמרים ויוצרים מזרחים לדומיננטים ולרווחיים בשדה הפופ והרוק . גם הזהות המזרחית, שנתפסה בעבר על ידי הישראליות הדומיננטית כנחותה ומכילה מרכיבים שליליים גבריים, מצ'ואיסטים, ספונטניים ואגרסיביים, הפכה למייצגת תכונות חיוביות כגון ביטחון עצמי, אותנטיות וגבריות נחשקת . אין פלא, אם כן, שעבודות שונות מצביעות על כך שבעיני מהגרים ממוצא רוסי ואתיופי בפריפריה, הפכה הזהות המזרחית לזהות הישראלית הדומיננטית ( אידזינסקי 2014 ; רטנר 2015 ) , ומתבגרים רבים, החיים במרכזה של ישראל, מעדיפים להזדהות עם התרבות המזרחית הדיוניסאית 1 ( 2022 Abutbul - Selinger ) . 1 אין בקיומם של מרחבים ותחומים אלו כדי להניח הנחה גורפת כי התרבות והזהות המזרחית הפכו להיות לדומיננטיות בתחומי כלל המרחב הישראלי . לצד מרחבים אלו קיימים מרחבים ותחומים רבים כגון : שוק העבודה, האקדמיה, התקשורת ושכונות של מעמד בינוני-גבוה אשר בהם התרבות והזהות האשכנזית ממשיכות להיות דומיננטיות .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר