|
עמוד:7
האנושית לא נעלמו כליל גם באושוויץ . השואה העמידה את האדם בפני מבחן קשה, אבל היא לא מובילה בהכרח לתודעת אובדן אונטולוגי ; גם בלב המאפליה בני אדם זכו לרגעים נדירים של חסד, סולידריות ואנושיות . הנידונים לכיליון גילו לא אחת את הכוח האנושי לחמול ולזכור את הווייתם האחרת, זו שהנאצים שללו . חורחה סמפרון, בספרו הכתיבה או החיים , היטיב לתאר רגעים נדירים אלה ; הנאצים, שעמלו לשלול מהאדם את הווייתו כיש אנושי, לא יכלו לפורר כליל את זיק הקיום האנושי ששרד גם בלב האימה . עם זאת, הניתוח המזהיר שמציע אשכנזי לספרו של אמרי מהווה סימן אזהרה חמור : אסור להוביל את בני אדם למציאות שבה יובלו אל עברי פי-פחת אונטולוגיים . הרוע עלול להכניע את האדם ולהופכו לאיש שהווייתו נשללה ממנו . אזהרה זו נכונה לא רק ביחס לאושוויץ, אלא לכל רגע נתון בחיים . המתפלל בתפילת שחרית אומר בין השאר : "אל תביאני לא לידי ניסיון ולא לידי ביזיון" . אפשרות הביזיון שיחווה האדם מצויה גם בלב חיי היום-יום — ולא רק באושוויץ . מעבר לאשמה ולכפרה מציב את סימן ההתראה החמור הזה בפנינו ; הוא מלמד אותנו על האפשרות הנוראה שאליה עלול האדם להיות מובל ; אפשרות שממנה לא יוכל לשוב . ספרו של אשכנזי הוא קריאת חובה לכל מי ששאלת הקיום האנושי חשובה לו ; לכל מי ששואל את עצמו את השאלות הקיומיות הנוגעות לעיצוב החיים כאן, בפלנטה זו, שכוללת בתוכה גם את אושוויץ . אבי שגיא עורך הסדרה
|
|