מבוא

עמוד:9

9אמ ב ו ספר זה בוחן את התערבותם המסקרנת של שניים מגדולי אנשי הרוח יח זה היהודים בעת החדשה, אלברט איינשטיין וזיגמונד פרויד, בשׂ על הרצחנות המודרנית . רעיונותיהם ותגליותיהם של אלברט איינשטיין וזיגמונד פרויד שימשו כאבני הבניין של המדע, התרבות והפילוסופיה המערבית שחלקו רקע דומה, בנים למשפחות אף במאה השנים האחרונות . שכל אחדאף יהודיות במעמד הביניים המשכיל במרכז אירופה, ו כמעט ולא התקיימו מפגשיםמהם היה מודע לתהילתו של רעהו ם ביניהם . שמם של ענקי הרוח הללו הופיע יחדיו בשני י אינטלקטואלי עולם הראשונה : מעל דפי מקומות בלבד, מעט לאחר סיום מלחמת ה אונים של תנועת השלום העולמית, ובחבר הנאמנים של טְיהב האוניברסיטה העברית בירושלים . אף שלא היו ציונים ) לפחות לא במובן המקובל של תמיכה במדינת לאום של העם היהודי ( , ואף כי מאוחר יותר הביעו גם ביקורת נוקבת כלפי התנהלות האוניברסיטה, ופרויד הרימו תרומה מכרעת למאמצים הראשוניים לגייסאיינשטיין תמיכה בהקמת אוניברסיטה "עברית" בארץ ישראל, ולהקנות לה מוניטין כמוסד מחקר רציני . אף שלא היו פציפיסטים ) לפחות לא מנעות משימוש באלימות ללא תנאים ( , יבמובן המקובל, של ה מלחמה וביקשו איינשטיין ופרויד סלדו מהאלימות המתפרצת של ה . חליפת המכתבים ביניהם מראשית ה"לרפא" את העולם מתחלואי ניסתה לבחון את "למה מלחמה ? " שנות השלושים, תחת הכותרת של בני התרבות – אפילו הרצון – המקורות מתוכן צומחת הנכונות המערבית המודרנית להשתתף בהרג המוני . המכתבים הופצו שלום רבים באירופה ובארצות טאונים של ארגוני יוהתפרסמו בב סמאות בפמפלטים ובהפגנות יהברית, ומשפטי מפתח מתוכם היו לס יה . י כנגד חימוש וגיוס בשנים שקדמו לפרוץ מלחמת העולם השנ ידי הבנת המקורות- הניסיון של איינשטיין ופרויד למנוע מלחמה על תהייה היי שלון מחריד . מלחמת העולם השנ ילאלימות הסתיים בכ הזהירו שמפניהןקטלנית הרבה יותר מזו שקדמה לה, והנוראות הפצצת ערים מן האוויר, הרג אזרחים בשטחי – תנועות השלום התבררו כקצה הקרחון של הפוטנציאל הרצחני של בני – ההפקר ובמיוחד, – תרבות המערב . אולם השאלות שהעלו איינשטיין ופרויד

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר