"ההשפלה והגזענות" כלפי עולי צפון אפריקה

עמוד:12

12 | אהרון גוניק זכור לי גם סיפורה של הזמרת המפורסמת מבאר שבע, יהודית רביץ ( האשכנזייה ) , אשר נשלחה ללמוד תפירה . כאשר למדתי בטכניון לאחר השירות הצבאי ועזיבת הקיבוץ, גרתי בבית הוריי כי לא היה לי כסף לשלם עבור מעונות בטכניון . את לימודיי בטכניון מימנתי בזכות סטיפנדיה שמפעלי ים המלח העניקו לסטודנטים אשר התחייבו לעבוד בסדום שלוש שנים לאחר קבלת התואר . ( לא הורידו אותי לנגב, עליתי לשם מרצוני הטוב . ) שימוש בשמות גנאי ופגיעה בתרבות ההורים ננסה לעשות "ספירת מלאי" מי היו יותר מסכנים בכל הקשור לגזענות, לשימוש בשמות גנאי, ללעג ולחסימת התרבות של העולים . בהצגות ובמופעי תרבות אסר בן-גוריון את השימוש בשפת היידיש , שפה שהשתרשה לאורך למעלה מאלף שנים והפכה לסמל מובהק של יהדות אירופה ותרבותה . לעומת זאת לא חל כל איסור להשתמש בשפות אחרות . אינני מצדיק את מהלכו של בן-גוריון, לדעתי הוא טעה טעות גדולה, אך אינני מבכה את עברי משום שבן-גוריון חשב שזה הדבר הנכון עבור המדינה ולא גחמה אישית או גזענית . אלפי בני נוער שרידי שואה, חלקם נצר אחרון למשפחות ענפות שהושמדו, גויסו בהתנדבות למאמץ המלחמתי לתקומת המדינה . הם נקראו בצבא גח"ל ( גיוס חוץ לארץ ) . אלפים נהרגו בקרבות על הגנת המולדת, לרבים מהם לא היה מי שיאמר אחריהם "קדיש", אך לימים קיבלו את כינוי הלעג "גחלייצים" . שורדי השואה כונו בכינוי המזוויע "סבונים" כי נפוצה שמועה שהגרמנים ייצרו סבון משומן הנרצחים . אין לי ספק שכינויים לא ראויים אלה שמים בצל את הכינוי "מרוקו סכין", "עירקי פיז'מה", "הפרנק איז החייה", "אפרנקינה המחייה" . ומה נאמר על "רומני גנב", "רוסייה זונה", "ייקה פוץ" ועוד כהנה וכהנה . אני מסכים שהכינויים לא היו ראויים, ואם יש כאלה המכנים אותם גזענות, אז אין ספק שהגזענות הייתה הדדית, ומהאספקט הזה הייתה מובהקות מוחלטת לעוצמת הפגיעה

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר