מבוא: משילות משולבת

עמוד:8

8 משילות משולבת בישראל 4 מחברי המאמרים דנים באסופה עוסקים בנושא מן הזווית של ארגוני הממשל . במשילות משולבת בשני אופנים : האחד, בחינת אסטרטגיות של משילות משולבת שיושמו בישראל ; והאחר, פיתוח ההיבטים התיאורטיים של מושג המשילות המשולבת . ביקשנו לעסוק במיוחד בשאלות הללו : האם הסדרי המשילות המשולבת מסייעים לקידומם של ערכים ציבוריים ? והאם הסדרים אלה תורמים לתהליכים דמוקרטיים ? כדי לבחון שאלות אלה הציעה קבוצת המחקר גם הגדרה מודולרית למשילות משולבת, והיא תוצג בהמשך . המחקר בתחום המשילות המשולבת המשילות המשולבת צמחה על רקע שינויים הדרגתיים שהתחוללו במינהל הציבורי ובמדיניות הציבורית בארבעת העשורים האחרונים . שינויים אלה באו לידי ביטוי 5 רפורמות הניהול הציבורי ברפורמות שביקשו לייעל את ארגוני המינהל הציבורי . החדש ( New Public Management ) נועדו להתאים את המנגנונים הבירוקרטיים לצרכים שהחלו לעלות בסוף המאה העשרים . עד אז התבססו המנגנונים הללו על כללים ברורים, על מבנים מִדרגיים, על חלוקת עבודה פונקציונלית, על התמחות ועל נהלים אחידים . המטרה הייתה לאמץ שיטות ניהול מהמגזר העסקי ולתת לאזרחים תמורה נאותה בעבור כספי המיסים הנגבים מהם . האמצעים שנבחרו היו הקטנת המגזר הציבורי ( הפרטה ) ; הישענות על מיקור-חוץ ; פיתוח אומדני ביצועים ; והגדרת האזרחים כלקוחות של המגזר הציבורי . מראשית שנות האלפיים, במודלים 6 הם נועדו לאזןהמוצעים ניכרים מאפיינים מינהליים דמוקרטיים יותר מבעבר . תוצאות שליליות של הניהול הציבורי החדש, כמו שיבּוריוּת ( פרגמנטציה ) של ארגוני הממשל, ולחזק את יכולותיה של המדינה לנוכח מגמות ההפרטה שהחלישו 7 את המומחיות והידע ואת יכולתו של המינהל הציבורי לעצב מדיניות וליישמה . מודלים אלה מבליטים את שינוי התפיסה — האזרחים אינם עוד מקבלי שירות בלבד, "לקוחות", אלא אזרחים המשתתפים בקבלת ההחלטות ; חיזוק האמון בין הציבור וארגוני הממשל ובין השחקנים בזירה הציבורית נעשה רכיב בסיסי גם בפעילות בתוך ארגונים ובין ארגונים ; נוצר שיתוף פעולה בין שחקנים שונים זה מזה ; ונכללים רכיבים ערכיים בשיקולי קביעת המדיניות . לפי התפיסה החדשה, "מדיניות ציבורית" אינה נחלתם הבלעדית של הממשלה או של השלטון המקומי, אלא היא מעוצבת בידי רשתות מדיניות ( Policy Networks ) 4 . לכן יש שיעדיפו את המונח “ממשל משלב“ . 5 . לתיאור דומה של המגמות ראו טלשיר וצור 2013 . 6 . ; 2011 Dunleavy et al . 2006 ; Stoker 2006 ; Vigoda - Gadot 2009 ; Pollitt and Bouckaert Cohen 2016 Rhodes 1994 ; 2012 ; Hajer 2003 ; Baker and Stoker 2013 . 7

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר