התפרצות

עמוד:13

13 מסרבים להיות חלק מהאליטה מתוך שהם שוללים אליטיזם . לדעתם אליטיזם אינו משרת את האנשים אלא מבקש להשתלט עליהם . לכבוש אותם . אליטות לעיתים מתאהבות במעמדן המנהיגותי המתיר להם הנאות של שלטון, של סגירות חברתית, של התנשאות, של בוז לזולת והסתתרות מאחורי הקולקטיב . הרעיון של כלל ישראל יכול לשמש צידוק לעייפות, להשלמה עם תהליך של הפיכת ציבור מאורגן, חושש ורב-גוני להמון חד-גוני ולאה . כשם שהוא יכול להדריך ולאתגר ציבור בעל אחריות כוללת ורחבה . אך הוא יכול גם להיות התחלה חדשה . פתיחת אפשרות חדשה לכול . את התפיסה של כלל ישראל ניתן לתרגם להשלמה עם כל ויתור על קנה מידה חברתי לאובדן יכולת השיפוט . בספר שלושה חלקים : החלק הראשון עוסק במציאות הקיבוץ, ביסודות המבקשים ביטוי בחיי היומיום המתעמתים עם המציאות ומעצבים אותה . שזור בו תום נעורים, ניסיון ליצור במהירות שגרה שתאפשר התמצאות וכלים ולהנחילם לממשיכי הדרך . החלק השני עוסק בשלוש קבוצות מהן ינק הקיבוץ את יכולת צמיחתו . שלושתן הדגישו את הקשר בין צמיחתו של הקיבוץ עם עולם הנעורים . הקיבוץ שכבר היה בן כמה עשרות שנים קלט את עולם הנעורים מתנועות הנוער, ההכשרות מעליית הנוער ומהפלמ"ח . החלק השלישי עוסק בהשתתפות הקיבוץ בדרמה ההיסטורית הגדולה — התפרצות הר הגעש, שבשיאה היו שישה מיליון יהודים תלויים בשערה שרופה כדבר המשורר .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד

יד יערי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר