|
עמוד:13
'ישו היה יהודי' 13 7 להרחיב את הדיון בנושאים אלה . דימוי קדום שמקורו בראשית הנצרות מציג את שתי הדתות, יהדות ונצרות, כצמד . זוג אחיות ויריבות גם יחד ( ראו הרחבה להלן בפרק 1 ) . היריבות, הן זו התאולוגית והן זו החברתית‑‑תרבותית, איימה על הקיום היהודי ועל הזהות היהודית באירופה במהלך ההיסטוריה ועוררה עוינות רגשית כלפי כל מה שקשור בנצרות . אולם בה בעת הדמיון, הקרבה התרבותית בין הדתות והחיים המשותפים יצרו קרבה מנטלית ביניהן . מערכת יחסים רבת‑‑ממדים זו הגדירה, בין היתר, הן את הזהות היהודית והן את הזהות הנוצרית . המשקעים ההיסטוריים של מערכת היחסים הסבוכה, שהתקיימה באירופה הנוצרית במשך מאות בשנים, עומדים בבסיס ההסתייגות מצד אחד והחשיבות מהצד האחר שרואים מחנכים בישראל בהוראת הנושא הזה . התלונה שנשלחה לשר החינוך באוקטובר 1998 וגם התגובות עליה מעידות על התפקיד שעדיין יש למורשת היחסים הסבוכה שבין יהודים לנוצרים בהגדרת זהות יהודית בישראל, שבא לידי ביטוי בחשש מפני הקריאה בברית החדשה וההתנגדות ללמד אותה, בשימוש במושגים "בטוחים" בדיבור על הנצרות, בעמדה שלפיה חשיפת הדור הצעיר לכתבי הקודש הנוצריים מסכנת את 7 . Shlomo Brinn , “ Teaching about the Other in Religious Zionist Education ,” in : Ronald Kronish ) ed . ( , Coexistence and Reconciliation in Israel : Voices for Interreligious Dialogue , Mahwah , NJ : Paulist Press , 2015, pp . 238 ‑ 244 ; Joshua Schwartz , “ Teaching Jesus in a Halakhic Jewish Setting in Israel , Kosher ? Tareif ? or Pareve ? ,” in : Zev Garber ) ed . ( , Teaching the Historical Jesus , Issues and Exegesis , New York and London : Routledge , 2015, pp . 156 ‑ 167 ; אורית רמון, "'נפקדת נוכחת' - הוראת הנצרות במערכת החינוך הישראלית", בתוך : אמנון רמון, נוצרים ונצרות במדינת היהודים : המדיניות הישראלית כלפי כנסיות והקהילות הנוצריות ( 1948 ‑ 2010 ) , ירושלים : מכון ירושלים למחקרי מדיניות, ,2012 עמ' 250 ‑ 267 .
|
|