מבוא

עמוד:14

נע בין הקפיטליזם המעשי והממשי לבין האינטלקטואלים והשוק החשיבה העיונית עליו — בין התכלס לשמונצעס , כפי שכינה זאת שלו . אופרטת הקסם קרל קראוס בהסטיריקן הווינאי הכתבים שאעיין בהם הם אלה המייצגים לטעמי את הטובים , הנפוצים והמשפיעים שבטיעונים על קפיטליזם . לפעמים אתמקד בטקסט בודד מאת מחבר מסוים , ולפעמים במכלול יצירתו של כותב . אציג את ההקשרים המועילים בעיניי להארת הכתבים ולשחזור כוונת מחבריהם . לעיתים ידרוש הדבר הסבר לאירועים פוליטיים , לפעמים סקירה של התפתחויות כלכליות , במקרים אחרים עמידה על תמורות חברתיות ודמוגרפיות , ובעוד מקרים תיאור ההקשרים המשתנים של החיים האינטלקטואליים . בדרך כלל , עיונים כאלה דורשים גם היכרות עם המסורת האינטלקטואלית והמחלוקות האקטואליות שהמחברים הגיבו להן . מתוך כך ימצא הקורא את עצמו למד על עניינים הרחוקים לכאורה מהקלחת הרגילה של תולדות הרעיונות , כמו בועות בורסה , הגירת סחורות , חוזי חברת הודו המזרחית איכרים , מהפכות צרכניות , עתידיות , רפורמות חינוכיות בשיטת " תגמול לפי תוצאות ", ומהפכות מייקל אוקשוט הגדיר פעם הבנהסוציאליסטיות ופשיסטיות . היסטורית כ " הזדמנות לראות קטע מן העבר בראי קשרים שהתעלמו 4 מהם עד כה , ולדמיין אותו באופן רענן ובהיר יותר " . ספר זה ינסה לספק הבנה רעננה ובהירה יותר של הדיון על הקפיטליזם בשלוש מאות השנים האחרונות , באמצעות חקר קשרים שנעלמו בדרך כלל מן העין . ניסיתי לבנות את הספר כך שאפשר יהיה לקרוא כל פרק בפני עצמו , אך גם באופן שקריאת הפרקים כסדרם תציג את התפתחותם של נושאים וטיעונים מרכזיים לאורך זמן ובמקומות שונים . באמצעות שורת מקרי מבחן מכוון הספר להראות כי השוק הקפיטליסטי היה תמיד ישות עמומה ומורכבת מבחינה מוסרית . הכירו בכך החריפים מקרב מבקריו וגם הדקדקנים מקרב חסידיו . נעשה עוול להם ולעצמנו אם לא נתוודע לחוכמתם — קל וחומר אם ננהג , כפי שנוהגים רבים מדי , וננופף בשמותיהם כשבאמתחתנו רק הבנה קלושה של היגיון דבריהם . הספר אינו מבקש לשכנע כי הקפיטליזם הוא טוב או רע . הוא מבקש לעמוד על מקומה המרכזי של סוגיית הקפיטליזם בהיסטוריה האינטלקטואלים והשוק | 14

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר