|
עמוד:12
12 מחקר מדיניות 183 | מוביליות בין – דורית בישראל של קבוצות אלו, ויש בכוחה להצביע על כיווני המדיניות להסרתם ובכך לסייע ביצירת שוויון הזדמנויות . בהקשר זה נוסיף כי ככל שהנטייה בקרב קבוצות מסוימות באוכלוסייה להשתלב בשוק העבודה חלשה יותר, כך כלֵי המדיניות שיופעלו לשיפור שוויון הזדמנויות עשויים להניב תוצאות מוגבלות יותר עבורן . מחקרים רבים בארץ ובעולם עוסקים בסוגיית האי-שוויון הכלכלי-חברתי, במוביליות חברתית ובמוביליות בין-דורית . מלבד הסוגיה החברתית-ערכית, רמת אי-שוויון גבוהה ומוביליות מוגבלת עלולות לפגוע ביעילות הכלכלית ובצמיחה ארוכת הטווח של המשק . ככל שמדינות מתאפיינות במוביליות נמוכה יותר — דהיינו, קשר בין-דורי חזק בהכנסות — כך שוויון ההזדמנויות בחברה חלש יותר ופוגע יותר במיצוי היכולות של פרטים בחברה, ולכן של החברה כולה . בהשוואה בינלאומית האי-שוויון בישראל עמוק, גם לאחר ירידה מסוימת שנרשמה בו בשנים האחרונות, ואחד ממאפייניו הוא אי-שוויון גדול בין קבוצות באוכלוסייה . כך, לצד קבוצות המתאפיינות בהכנסה גבוהה ובגישה להשכלה איכותית, יש בחברה הישראלית קבוצות אוכלוסייה אשר מתאפיינות בהישגים לימודיים נמוכים, המתורגמים למיומנויות חלשות בשוק העבודה ולהכנסה נמוכה . מציאות שבה השתייכות לקבוצת אוכלוסייה קשורה בהצלחה או באי- הצלחה בשוק העבודה, ובמיוחד כאשר מדובר בקושי בשוק העבודה העובר מדור לדור, מחייבת זיהוי החסמים שקבוצות חלשות נאלצות להתמודד איתם ונקיטת מדיניות להסרתם . משום כך שמנו דגש במחקר זה על סיכויי המוביליות כלפי מעלה של קבוצות מיעוטים . במחקר המוצג כאן מיפינו, בעזרת מאגר נתונים ייחודי עשיר ומעודכן, את רמת המוביליות בישראל בשוק העבודה בהכנסה ובתעסוקה אגב התייחסות פרטנית לקבוצות אוכלוסייה נפרדות ( הפרדה לקבוצות בתוך האוכלוסייה היהודית ובתוך האוכלוסייה הערבית ) ולאזורים שונים לפי מצבם החברתי-כלכלי . כמו כן בחנּו עד כמה הקשר שבין המצב הכלכלי-חברתי של ההורים למצב הכלכלי- חברתי של צאצאיהם עובר דרך ערוץ ההשכלה . חשוב להבהיר : השכלה היא ערוץ מרכזי המקשר בין הכנסת הורים להכנסת צאצאיהם, שכן הורים בעלי הכנסה גבוהה מתאפיינים גם בהשכלה גבוהה ונוטים להשקיע בהשכלה של ילדיהם הן במישרין והן באמצעות רכישת שירותי חינוך . מצד שני, ככל שהחינוך הציבורי איכותי יותר, וככל שהוא מקצה משאבים רבים יותר לטיפול בקבוצות
|
|