הקדמת המתרגמת

עמוד:11

11 החיבור על מוצא השפה באמצעות "קולות" ולפרקים "צלילים" ואת השני כ"הגאים" . ראוי לציין כאן את השימוש הנרחב שעושה הרדר במילה "אנלוגיה" - מונח שהיה נפוץ מאוד בחקירות פילוסופיות בנות התקופה . כפי שיבחינו קוראי העברית, אין משמעותו של מונח זה רק השוואה בין תופעות שונות ; השימוש בביטוי הוא נרחב ומבטא יחסיות או אינטראקציה בין פעולות ואלמנטים שונים בתוך הקונטקסט היחסי שבו הם נתונים . לבסוף, יש לשים לב שגם השימוש ( הנפוץ ) במילה "פילוסופיה" אינו תואם את הופעת המילה בזמננו . בתקופתו של הרדר מבטאת המילה חקירה מכוונת מטרה . החיבור משקף רוח זו של התגייסות למשימה היות שמקורו בתשובה שמבקש הרדר לספק לשאלת האקדמיה הלאומית בגרמניה - מהו מוצא השפה ( חיבורו שלפנינו זכה בפרס הראשון מטעם האקדמיה ) . נקודת המוצא של הרדר היא שהשפה האנושית הנה יוצאת דופן : התפתחותה מבטאת את צרכיו של האדם המנתב את דרכו בעולם . בשל יחסו למהות האדם, מבדיל הרדר כבר בשורות הראשונות של החיבור בין תקשורת באמצעות צלילים - התנהגות המשותפת לבני האדם ולחיות - ובין השפה האנושית . התקשורת באמצעות צלילים היא פועל יוצא של הדמיון הפיזי בין הפריטים של הזן . השמעת הצלילים מהווה, על כן, קריאה להזדהות עם חוויתו של היחיד . כאשר האדם או החיה חווים כאב הם פונים לצלילים על מנת לעורר ביצור הקרוב אליהם במבנהו הפיזי תחושה זהה לזו שהם חשים . יש לציין בהקשר זה את העניין הרב של הרדר בהרמוניה מוזיקלית ובביטוייה במבנה של כלי נגינה . בהתאם לתיאוריות על ההרמוניה שרווחו בזמנו, בפרט בצרפת, הרדר האמין שמבנה האורגניזם גורם להדהוד של תזוזת המיתר אצל "כלי" בעל מבנה דומה . פתיחת החיבור באזכור של המחזה פילוקטטס , ממחזותיו של סופוקלס המאוחר, מבהירה נקודה זו . פילוקטטס הוא גיבור מלחמה אשר ננטש על ידי רעיו על האי לימנוס כאשר הוא סובל ממחלת עור מכאיבה . אף על פי שאין איש שישמע אותו, זועק פילוקטטס לעזרה .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר