|
עמוד:8
8 | סימני דרך לשילוב בריא של הילד החולה | יוספה איזנברג אף שקראתי מאות מאמרים שעסקו בשילוב ושמעתי הרצאות רבות בנושא, למעשה לא ממש למדתי להעריך את הדילמות הרבות ואת המתחים שהם נחלת המורה המשלבת ילד חולה כרוני בכיתה . אותה מודעות למציאות זו ניעורה בי כאשר שימשתי מדריכה פדגוגית . בתפקיד זה עליי ללוות פרחי הוראה בצעדיהם הראשונים כמחנכים בכיתות אימון שונות . באחד מביקוריי בכיתה כזו הייתי עדה לאירוע שבו ילד קירח חבוש כובע שב לכיתה ב אחרי היעדרות ממושכת, והופנה להצטרף לקבוצת לימוד מסוימת . הילד טען ברוגז בפני המורה שלפני היעדרו היה שייך לקבוצה אחרת . . . טובה יותר . במקרה אחר, בביקור בגן ילדים, סיפרה לי הגננת על ילדה חולת איידס הלומדת בגן, ותיארה גם את קשייה כגננת בהתמודדות עם דילמות שהיו לה בנוגע להשתלבות הילדה בגן . מורה לילד בכיתה א סיפרה שבימים כתיקונם היא אינה מרשה לילדים לחבוש כובע בשיעור, אך כיוון שאייל חובש כובע המסתיר את פלומת שערו הדלה, היא מתירה גם לשאר הילדים בכיתה לחבוש כובע . אירועים אלה עוררו בי שאלות רבות, והשאלות הייחודיות למקרים אלה הובילו לשאלות כלליות ומהותיות הקשורות לסוגיית השתלבותו של ילד חולה בכיתה : כיצד מוגדרת מחלה ממושכת ? האם ילד חולה זוכה להכרה של החוק כילד עם צרכים מיוחדים ? האם המורה מקבל הדרכה ? האם תהליך ההשתלבות של הילד מתחיל עם חזרתו לכיתה או עוד בבית החולים ? מה מקומם של ההורים, האחים והעמיתים לכיתה ? שאלות ראשוניות אלה הולידו שאלות נוספות, מורכבות יותר, ואלה הובילו אותי למחקר מקיף בנושא . ספר זה מייצג את ניסיוני המקצועי שנבנה מידע אקדמי עיוני ומידע מעשי אישי שנצבר תוך כדי התנסות בהוראה ובהדרכה . נוסף על כך בספר קיים ידע שהופק מתצפיות ומראיונות בשדה הנחקר של הילד החולה המתחיל בבית החולים, ובעיקר מתוך סיפורים אישיים של מורות שחוו שילוב של ילד חולה כרוני . עבודת המחקר שממנה צמח הספר נשענת בעיקרה על ראיונות אישיים ( פתוחים ) עם אותן מורות . הסיפור האישי של המורה על הגורמים שהשפיעו על השילוב ואיך היא פירשה כל גורם בתפיסה האישית שלה, מאפשר להבין את מורכבות התהליך ואת הדינמיקה הפנימית שלו . מפרשנות אישית זו מתקבל מידע חשוב בתחום שילוב הילד החולה בכיתה . מטרתי העיקרית בהבאת הכתוב כאן היא להציב סימני דרך, להציג מידע רלוונטי ומעשי למען אוכלוסיית יעד שכוללת מורים, גננות, יועצים, פסיכולוגים
|
|