|
עמוד:13
המנהל כמאמן 13 33 . גישות פסיכולוגיות . גישות פסיכולוגיות בד בבד לוובר החל להישמע קולם של פסיכולוגים תעשייתיים שיצאו נגד תיאוריות ניהול שהם כינו אנטי הומניות בטענה שאינן מכירות בעובדה שהאדם הוא יצור מורכב – וכך החלו להתפתח גישות ניהוליות המתמקדות בגורם האנושי וביחסי האנוש בארגון . גישות אלו התבססו על התפיסה שלפיה ניהול נועד להשגת מטרות הארגון באמצעות הנעת אנשים, כלומר העובדים, שהם המשאב העיקרי של הארגון, וכדי להניעם יש להבין מכלול של גורמים פסיכולוגיים וסוציולוגיים . המחקר המפורסם ביותר שהוביל את המהפכה בתחום זה היה ניסויי הותורן ( Hawthorne ) במפעלי הותורן בעיר סיסרו שבמדינת אילינוי בארצות הברית בראשות החוקר אלטון מאיו, מהנדס תעשייתי, פסיכולוג וסוציולוג . מאיו ביקש לבדוק כיצד אפשר להעלות את מוטיבציית העובדים ולהגביר את התפוקה הארגונית במפעליהם . מסקנותיו של מאיו היו שככל שהעובדים קיבלו תשומת לב רבה יותר כך גדלה תפוקתם בעבודה . תפיסה זו הובילה ליצירת מגוון תיאוריות החוקרות את המוטיבציות, את התכונות ואת הציפיות של האדם העובד כבסיס להנעתו, להתמודדות עם התנגדויותיו ושיפור ביצועיו . על בסיס תפיסה זו התפתחו גישות ניהול שהתבססו על מוטיבציות אישיות, ציפיות ותכונות .
|
|