|
עמוד:13
מבוא | 13 "איכות החיים" ( ויזל, 2007 ; רייטר, 2007 ) , ולחפש דרכים להגנה מפני הסיכון שבבידוד חברתי ולמניעתו . היבט נוסף הדורש התייחסות מיוחדת קשור בתפקוד ובצרכים של ילדים הרוכשים שפת סימנים כשפת אם, או אלה הבוחרים בשפת הסימנים בתהליך השיקום והחינוך ונזקקים לה . כפי שצוין לעיל, הצטבר ידע רב על אודות שפת הסימנים הישראלית, ויוזמות אחדות קידמו את מעמדה, ביניהן פרויקט "מודל ההצלחה" בשיתוף המכון לקידום החירש, פיתוח המילון הממוחשב של שפת הסימנים הישראלית ופתיחת התכנית למתורגמנים לשפת סימנים וממנה באוניברסיטת בר - אילן . עם זאת, בישראל לא פותחה תכנית דו - לשונית / דו - תרבותית פורמלית ומקיפה לחינוך ילדים כבדי שמיעה וחירשים, ולכן המודעות של מחנכים ושל הורים ליתרונות האפשריים של חינוך דו - לשוני בהיבט התקשורתי - שפתי, הקוגניטיבי והחברתי - רגשי מצומצמת בהשוואה למדינות אחרות בעולם המערבי . לבסוף, נציין אתגר נוסף, אשר אינו ייחודי להקשר הישראלי אך לדעתנו בעל השלכות חשובות על חינוכם של ילדים כבדי שמיעה וחירשים . כוונתנו לשינויים הטכנולוגיים, התרבותיים והחברתיים בדרכי התקשורת המתרחשים בחברה . דוגמה לכך היא השימוש בתכתובת אלקטרונית ובטלפונים סלולריים או השתתפות ברשתות חברתיות . מצד אחד, השתכללות האמצעים הטכנולוגיים פורסת בפני תלמידים כבדי שמיעה וחירשים הזדמנויות חדשות להשתתפות פרו - אקטיבית בבית הספר ומחוצה לו, ואף עשויה לשמש את המורים בתהליכי הוראה ולסייע בשיפור התקשורת הבין - אישית עם התלמידים ובינם לבין עצמם . מצד אחר, הקשיים בשפה, כמו למשל אלה הכרוכים בהפנמה של כללים פרגמטיים, מחייבים לבחון את אופן השימוש שעושים התלמידים באמצעים אלה, ובהתאם לכך לבנות תכניות התערבות שישפרו את כישורי האוריינות שלהם בשימוש באמצעי התקשורת האלקטרוניים ואת מודעותם לכללים חברתיים הכרוכים בכך . ספר זה מיועד לטווח רחב של אנשי מקצוע העוסקים בשיקומם ובחינוכם של ילדים כבדי שמיעה וחירשים : אנשי אקדמיה, מורים וגננות, קלינאי תקשורת, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים חינוכיים, יועצים חינוכיים וכן סטודנטים והורים לילדים כבדי שמיעה וחירשים . ייחודו של הספר בגישה האינטר - דיסציפלינרית, הבאה לידי ביטוי הן בתרומתם של מומחים מדיסציפלינות שונות לתכניו והן בשיתופי הפעולה בין המומחים השונים בכתיבת רבים מהפרקים בספר ( חוקרים מתחומי החינוך, הבלשנות, מקצועות הבריאות והרפואה ואנשי מקצוע בכירים
|
|