|
עמוד:9
האתר, בין אם צופה לים או להר, ממוקם באמצע שכונת מגורים או בקומת משרדים במגדל חדש, הוא הקנבס של העבודה האדריכלית . עבור אורלי שרם, הקו הראשון, נקודת המוצא האדריכלית, הסקיצה הרעיונית, תהיה מבוססת על שלושה צירים מקבילים : הציר הראשון, הוא למידה והיכרות מעמיקה של האתר, השטח וסביבתו . השאלה ״היכן מניחים את הקו הראשון על הדף ? ״ מקבלת מענה מלומד, לאחר בדיקה של מאפייניו הייחודיים של האתר, חתך הרחוב, הטופוגרפיה, כיווני האור והשמש, כיווני המבט אל הנוף ושאר המאפיינים של הסביבה הסמוכה . נתונים אלו, שנאספים ונחקרים בקפידה ובצדם אינטואיציה מושכלת ותפיסת חלל ייחודית, מקבלים ביטוי בתצורה של גריד קווי על גבי מפת המגרש . הציר השני, הוא ניסוח מערך התנועה בחלל, תוך שימת לב למיקום הפונקציות השונות ולהפניית המבט . התנועה היא המפיחה חיים ועניין בקווי הגריד, לא פעם חותכת את הקווים או מצרפת חללים, עוברת שכבות - שכבות, מעוררת סקרנות וגילוי הדרגתי . שרם מכנה זאת ״זרימה״ ( FLOW ) ומחשיבה אותה למהותית ביותר באדריכלות . הציר השלישי, הוא אסוציאטיבי ולא לינארי . קולאז' הנרקם בעיני רוחה של שרם ובו דימויים ותחושות כגון : זכרון של מקום או חוויה, תערוכה משמעותית שראתה לאחרונה, צל שתפס את תשומת ליבה, מושגים מופשטים המצטרפים ל - STATE OF MIND של הבית . הגריד, הזרימה והקולאז', מגדירים ומחוללים כבר בשלב ראשוני זה של תהליך התכנון את כל מה שעתיד לבוא . יחד יתוו את הפרופורציה של חללי המבנה שעדיין לא תוכננו, את כיווני הפתחים העתידיים ואת הקשר בין פנים הבית לחוץ . הפרשנות של הגריד, היא במובן זה היכולת לצקת תוכן וקנה מידה והיא שהופכת את הסכמה הדו ממדית לבית, למבנה . הגריד מתפקד כ״מפה״ בה מיוצגים מכלול השיקולים והידע לגבי המגרש ולא פחות מזה, לגבי צרכי הלקוח . השילוב בין הגריד כסכמה מרחבית, התנועה וקולאז' הדימויים, מגלמים את הדיוק והאיזון בין התפיסה האישית של המתכננת, לבין התרומה של הבניין ללקוח ולמרחב ויציקת איכויות על-זמניות, חוצות אופנה חולפת . בהתבוננות על התוצאה הסופית, ניתן, לעיתים, להתחקות אחר הקו הראשון, המחולל של הגריד, זה המנבא את האופן בו יגולם הבניין בכללותו וכך גם ניתן לזהות את הרגעים בהם מחליטה שרם, ביד בטוחה, לשבור את הגריד ולאתגר את מערכת הכללים שיצרה . פרק שני / / AN ARCHITECT IS THE DRAWER OF DREAMS 9 אדריכלית אורלי שרם
|
|