מבוא

עמוד:13

פציפיזם והתנגדות 13 להיות אמצעי להשגת מטרה בלתי‑אלימה, נדמה לו שהפעלת אלימות אינה מציבה את האלימות תוך‑כדי‑מעשה כמטרה בפני עצמה . הטֶכנֶה נסוג מפני הפרקסיס והשימוש באלימות רק עושה את העולם למקום אלים, שכן הוא מוסיף אלימות לעולם . 3 הטענה שהאלימות רק מוסיפה אלימות לעולם אלים גם כך היא גם אחת מטענותיו של מרטין לותר קינג הבן, כפי שנראה בפרק השלישי . אך באטלר אינה מסתפקת בכך . בספרה היא פורשת מספר טענות . היא מבקרת, למשל, את המודל האנושי ההובסיאני הקודם לאמנה החברתית . לדידה של באטלר מודל זה מציב גברים בוגרים זה מול זה במצב של מלחמת הכול בכול, כל זאת תוך כדי התעלמות מההיסטוריה האישית שלהם, מיחסי התלות בין הפרט להוריו, מהיחסים הבין‑‑אישיים המאפשרים 4 כמו כן, את חייו, וכן - באופן מופגן - התעלמות מנשים . באטלר מציעה ביקורת על מושג ה״עצמי״ הטמון במושג ״הגנה 5 היא מראה שהמשגה זו של העצמי טומנת בחובה עצמית״ . את מה שהיא מכנה ״לוגיקת המלחמה״, והיא מבחינה, למשל, בין העצמי על הרחבותיו הלאומיות ובין האחר על הרחבותיו . ״לוגיקת המלחמה״ בהקשר זה משמעה שההגנה מוחלת על העצמי במובנו הרחב בעוד היא אינה מוחלת על האחר 6 בשל כך למעשה יוצא שתפיסה זו של העצמי במובנו הרחב . במסגרת מושג ההגנה העצמית טומנת בחובה אי‑‑שוויון מהותי . בבסיסה, היא מונעת הגנה על מי שאינו כמוני ומהעבר השני היא מאפשרת שימוש באלימות כלפיו מאותו הטעם בדיוק . באטלר פונה גם אל הפסיכואנליזה, וזאת בין השאר על מנת לבסס את עמדתה בדבר התלות ההדדית היסודית בין בני האדם . מבלי להיכנס כאן אל נבכי דיונה, מן הראוי לציין שלטענה בזכות התלות ההדדית יש השלכה ברורה ביחס לנושא שלנו : 7 זו אם אני תלוי באחר, איני יכול לפגוע בו מבלי לפגוע בעצמי .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר