|
עמוד:13
חלום הפירוש 13 הקיומית המטושטשת, המלוכלכת, העקומה, הן הדבר עצמו, והעיוות מתרחש בחלל הריק של החשיבה הרציונלית, הנוטה להתמלא בחרדה בשל ניתוקה מרגש ולכן היא חפצה להפוך כל דבר לשרירותי ועל ידי כך לסופי, כי סיבתיות מביאה לאין‑‑סוף ולכלום, ואסוציאטיביות מביאה לשלמות ולמלאות . קשור הדבר לכך שריק, בשל מוגבלות במגוון הגירויים החיצוניים והתנועה הנצחית של הנפש, מזוהה לעיתים עם נפילה לתוך תהום . במילים אחרות, שפה מדויקת ומדודה משחזרת את הכזב, כי ניסיון להפריד ממית את כל השברים, שאותם יש לערבב אחד בתוך השני, למעוך, למרוח על המעטפת הנפשית, במקום לבלוע יחד עם החוויה . הרעיון הוא פשוט - יש להפוך את הכול כדי להגיע ליסודות, יש להסתכל מתוך המראה המעוותת, מתוך המים הנעים, המתערבלים, מתוך החלום להתבונן במציאות החיצונית, ואם זה מתחיל להיות ברור מדי אזי החרדה מפני חוסר השפיות מתחילה שוב להשתלט, כי השפיות יחד עם הערפל של ההזיה מפזרת את אין‑‑סוף החיבורים הבלתי אפשריים וחושפת לעין המתבוננת את קורות הברזל המקפיאות של תחושתיות עירומה, אשר מתוארות בצורה הטובה ביותר באמצעות מילים כמו גולמיות, קרקע, שליטה, קונקרטיות . השפה הברורה גורמת לכך שהתחושה החמקמקה והנזילה שיש בחלום - שכל ההתרחשויות ידועות מראש וכל התפתחות בעלילה נכתבה בגלוי - נעלמת לגמרי בשעות הערות . רעיונות אלה על היחסים בין פנים וחוץ גרמו אצלי להתערבות מסוימת, אשר נתתי לפני מספר ימים בקבוצה טיפולית, אחרי שאחת המטופלות דיברה על כמה היא שונאת מטופלת אחרת . דרך החלון חלחלו לחדר צעקות ומשכו תשומת לב של שתי מטופלות נוספות . "הצעקות האלה נשמעו מתוך החדר", אמרתי, ואז חצה את ראשי הבזק זיכרון מתוך אנתולוגיה של ספרות בדיונית שערכו סופרים דרום ‑‑ אמריקאים דגולים : חורחה לואיס
|
|