|
עמוד:24
2425 / על דברי המורה . אופי השיעורים התנהל בהתאם וחייב את התלמידים לקום ולעמוד לכבודו של המורה עם כניסתו לכיתה . שיטת הלימוד כללה לימוד בעל פה של חומרים משמימים, לצד טיפול ביד קשה בתלמידים שהפרו את החוקים הנוקשים והברורים . בצורה כזו השיגה המערכת שליטה מלאה על ייעודם והכיוון שבו יתפתחו התלמידים ווידאה שאלה יהיו לצורכי השלטון באותה התקופה . התקופה החקלאית וכמו כן התקופה התעשייתית, התאפיינו בהשלטת משמעת קפדנית . בתקופה החקלאית המנהיג היה האדם הזקן והחכם במשפחה ועל פיו נשק דבר . ההיררכיה הייתה ברורה לכל והמטרה הייתה לקיים את המשפחה . האינדיבידואל הכפיף את רצונותיו והתנהגותו לצורכי המשפחה או השבט . כך גם בתי החרושת בתקופה התעשייתית, שפעלו ביעילות תחת המשמעת הקפדנית שהייתה מיושמת על ידי מנהלי העבודה ואפשרה לשלוט בפועלים, המבצעים את אותה עבודה ליד הסרט הנע במשך שעות ארוכות לאורך היום . תנאי החיים הקשים והמשמעת הקפדנית הנהוגה בכל מסגרות העבודה והחינוך, הכתיבו מבנה חברה ברור וקשוח וזאת על חשבון רווחתו של הפרט . נודה על האמת, תרבות של עבדים . כל דבר נעשה בפקודת המנהל, בפקודת המנהיג, בפקודת השליט והציות היה ללא דופי . החקלאות נוהלה על ידי אריסים, שלא התחשבו בעובדיהם . הפאודליזם הבטיח את קיום החקלאות . הקרקע ניתנה על ידי האדונים, לנאמנים . האדון היה השופט והשולט על אלו שעבדו את אדמתו, עליהם היה לעמוד בתפוקות ובתנאי העבודה ואותם פועלים שלא עמדו במכסות הנדרשות, נענשו ביד קשה, לעיתים עד מוות . חומת סין הגדולה נבנתה על ידי הקיסר הראשון של שושלת צ'ין, בין השנים 221 - 206 לפנה"ס ובנייתה נמשכה עשר שנים . רבבות פועלים גויסו למשימה זו ועבדו קשה מבוקר עד ערב, יום אחר יום בתנאי עבדות . הם סחבו אבנים כבדות על גבם בלא יכולת של ממש למחות או לערער על תנאי העסקתם . צורכי הפרט לא נלקחו בחשבון כלל וכדי להבטיח ציות מוחלט, לאורך החומה חנו כוחות צבא, שהבטיחו את המשך העבודה כמתוכנן ומנעו בכוח כל ניסיון מרד או התנגדות להוראות . הפועלים הרבים שמתו כתוצאה מהעבודה הקשה בתנאים מחפירים, נקברו בשולי השדה הקרוב לחומה . המלחמות במאה ה- 15 המחישו באופן אכזרי את עצמת שליטת המנהיגים בנתיניהם . תורת הלחימה פותחה בראש ובראשונה בהתאם לכלי הנשק שהיו בשימוש – חנית, חרב, חץ וקשת, נשק קר שאינו מאפשר פגיעה מדויקת מרחוק ולכן רוב הקרבות הוכרעו פנים אל פנים . קבוצות גדולות של לוחמים משני צידי המתרס, מצוידות בחרבות ובחניתות, צעדו זו לקראת זו כדי להילחם פנים אל פנים בקרב עקוב מדם . אך אנו עוסקים בחינוך ובית הספר באותה התקופה, אף הוא וכמו תמיד – שירת את מטרות החברה . משנתו הייתה סדר, משמעת ובעיקר ציות . זאת כדי ה ה יס ט ור י ה ש ל ה ת פ ת ח ות ש יט ות ה ל מ יד ה
|
אופיר, ברוך
|