כך זה התחיל...

מתוך:  > שינוי > כך זה התחיל...

עמוד:18

1819 / לא היינו צריכים להיות מופתעים מהתוצאות האלה . בהיסטוריה של הניסיונות להטמיע שינוי בחינוך – כבר נוכחנו לראות ניסיונות לא מבוקרים . בשנות השמונים של המאה שעברה, המחשב השתלב כמעט בכל תחומי חיינו – כלכלה, רפואה, חקלאות, תעשיה . גם מערכת החינוך ניסתה לשלב את המחשב בתחומה . בימים ההם של שנות השמונים, האמינו שהמחשב יכנס לכתה, יבצע את תהליך ההוראה והמורה יהיה מיותר . באותם ימים פותחה שיטת C . A . I ( Computer Assisted Instruction ) , בה המחשב מוביל את התלמיד צעד אחר צעד, שופט את הישגיו וכישלונותיו ובהתאם לכך מנווט את הלמידה . העולם המערבי הוציא סכומים אדירים כדי לקדם את השיטה והחזון, אבל הרעיון נכשל והמחשבים נותרו בכתות כאבן שאין לה הופכין . הסיבה לכישלון זה היא העובדה שהרעיון קרם עור וגידים על ידי מומחי מחשב ואנשי כלכלה בלבד, כאשר שיקולי הדעת הפדגוגיים הכה רלוונטיים – לא נלקחו כלל בחשבון . גם אנשי המחקר החינוכי באוניברסיטאות תרמו למציאות זו, בכך שלא גבשו תאוריה ושיטות מחקר שיהיו רלוונטיים לצרכי המציאות החדשה . אזלת יד של המחקר ההיסטוריה כרגיל חוזרת על עצמה וכיום שוב חזרנו על אותה טעות, הפעם בהתמודדות עם מגפת הקורונה . מערכת ה"זום" שולבה בתהליך ההוראה, בלי שהוכנה מבעוד מועד "תורה" מקדימה לביצוע . במציאות קיים פער בין צרכי החברה ובין המחקר החינוכי האקדמי, אשר כפי שהוא נעשה באוניברסיטה, למעשה תרם למצב זה ולא נתן לו מענה . ניתוח הספרות בתחום החינוך, מראה שהמחשבים אכן יכולים לסייע למערכת החינוך להשיג את יעדה, בתנאי שהפדגוגיה של שימוש במערכות ממוחשבות תותאם למטרות החינוך . אך במציאות, בעוד טכנולוגיה מתקדמת והמחשבים מתפתחים, לחינוך אין כלים להדביק קצב התקדמות כה מהיר . החינוך נעזר בשיטות מחקר שאין בכוחן להתמודד עם צרכי החברה ומתבסס על תאוריות שגובשו במאה הקודמת . המחשה של הפער בין המחקר החינוכי לבין התפתחות הטכנולוגיה, הודגמה עם התפרצות מגפת הקורונה . עולם המחשבים ידע לספק לנו את מערכת ה"זום" כמעט מידית, זאת מאחר וחברות מסחריות השכילו לראות את הפוטנציאל הטמון ביכולת שנוע ידע, עוד שנים רבות לפני פרוץ מגפת הקורונה . לעומת זאת, מערכת החינוך לא ידעה לקרוא את המציאות . לדוגמא, החברה הישראלית Interwise פתחה מערכת זהה לזום כבר בשנות השמונים, אולם זו כוונה את יעדה לשוק המסחרי ולא לתחום החינוך . כשניסינו לרכוש את המערכת לצורכי מחקר ולמידה, תשובת חברת Interwise הייתה : "אנו לא עובדים עם מסגרות החינוך – כיוון שאין בידי מערכת החינוך משאבים לכסות את עלות הפיתוח של מערכת טכנולוגית . " באוקטובר 2007 נמכרה Interwise לחברה הבינלאומית AT & T וזו הבינה והכירה בחשיבות הפיתוח . כ ך ז ה ה ת ח י ל

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר