כך זה התחיל...

מתוך:  > שינוי > כך זה התחיל...

עמוד:20

2021 / בחברות בתחום המסחרי, המושתתות על נתונים אובייקטיביים, ההקרבה והנכונות להסתכן לפעמים נותנים פירות, יש כאלה שנכשלים ויש בודדים שמצליחים . החברה לוקחת אז את המצליחים ומקדמת אותם . לעומת זאת, במערכת החינוך אין מקום לכישלונות ולכן המדינה חייבת להתערב . מערכת החינוך צריכה להיות ציבורית, להיות בעלת יכולת להתמודד עם צורכי המדינה . האם יש בנמצא פתרון למצב זה ? אולי . נוכל לומר כסיכום של מחקר ארוך טווח לאורך 50 שנה, את הדברים הבאים : המחשב הוא סוג של "שינוי" שנכפה על מערכת החינוך והמערך המחקרי צריך לספק את הדרכים להטמעת "שינוי" במערכת החינוך . הספר מציג היסטוריה של מחקר להטמעת שינוי בחינוך . נחקרו משתנים הקשורים במורה, בכתה, בלומד, נבדקו עמדות ומגמות של משרד החינוך, נבדקו המטרות של הקרן המממנת את תהליכי המחקר הניסיון שרכשנו מאפשר לגבש מודל להטמעת שנוי במערכות מורכבות . תוצאות המחקרים הניבו הבנה לגבי משתנים שונים המשפיעים על תהליך הטמעת מחשבים בחינוך . המסקנות הן גנריות ונותנות כלים לתכנון הטמעת "שינוי" בחינוך, בנושאים שונים . מסקנות אלו אוגדו לתאוריה כוללת שמלווה תהליכי שינוי במערכת למידה . הפרק האחרון של ספר זה, מדגים את ניסיוננו להטמעת הוראה ממוחשבת . בפרויקטים שבוצעו בשדה, בהם אנו מדגימים כיצד התאוריות שגובשו במחקרנו, מלוות את התהליך של הטמעת מחשבים בהוראה . תוצאות המחקרים שבוצעו במשך השנים, משמשות בסיס לשיקול דעת להמשך ניהולו של הפרויקט . מערכת החינוך מורכבת ממורים, תלמידים, מנהלים – ארגון של אנשים . הספר מציג דרך חשיבה הוליסטית, להטמעת "שינוי" בארגון, תוך הנחיית הקורא לדיון בשמונה נושאים : 1 . השפעת צורכי קיום של האדם על שיטות למידה והעברת ידע בין דור לדור . 2 . המאבק להישרדות והשפעתו על מבנה המשפחה, תפקודה ודרך החשיבה של האדם . 3 . מתודות העברת ידע בתקופה המודרנית, להקניית חשיבה יצירתית ויזמית . 4 . יכולת המחשב ככלי עזר להשגת מטרות רכישת ידע . 5 . חשיבות המחקר והתאוריות הקלסיות במדעי החברה, להגדרת תפקיד ה"מתווכים" בין הלומד למקור הידע . 6 . הגדרת משתנים ושיטות מחקר בתהליך הטמעת המחשב . 7 . מושגים במדעי החברה ככלי לשיפוט ועיצוב תהליכי הטמעת "שינוי" בלמידה . 8 . מודלים לקבלת החלטות בתהליך הטמעת "שינוי" במערכות למידה . כ ך ז ה ה ת ח י ל

אופיר, ברוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר