|
עמוד:89
רכיבי התיווך העיקריים הם : 1 . תיווך למיקוד ( כוונה והדדיות ) ; 2 . תיווך למשמעות ; 3 . תיווך להרחבה ; 4 . תיווך לתחושת מסוגלות ; 5 . תיווך לוויסות התנהגות . 1 . מיקוד-כוונה והדדיות intention and reciprocity ( Focusing ) – אמצעי תיווך זה מוגדר כניסיונות למקד את תשומת לבו של הלומד לגירוי ספציפי בסביבתו . כדי להשיג מיקוד צריכה להתקיים הדדיות בין הלומד ובין המלמד ; הלומד צריך להיענות לניסיונות של המלמד למקד אותו ולהגיב אליו . המלמד מצדו צריך להתחשב בלומד, ברצונותיו, בתחומי התעניינותו, ברמת התפתחותו ובמידת הערנות שלו, כדי ששניהם יגיעו למצב של קשב הדדי . 2 . משמעות ( Meaning ) – אמצעי זה כולל את התנהגות המלמד המשתף את הלומד ברגשותיו, בהתלהבותו ובמשמעות שהוא מעניק לאנשים, לתופעות ולאירועים בסביבה . התנהגויות המלמד עשויות לכלול הבעות פנים, אינטונציה, או כל הבעה בלתי מילולית של רגשות . המלמד מסביר ללומד במונחים קוגניטיביים את הסיבה או את החשיבות לעיסוק בפעילות מסוימת, בין היתר, כדי ליצור אצלו מוטיבציה פנימית . 3 . הרחבה ( מעבר ל . . . ) ( Expanding ) – הרחבה מתרחשת כאשר המלמד "מותח" את חוויותיו ואת התנסויותיו של הלומד מעבר ל"כאן ולעכשיו" . ההרחבה כוללת מתן הסברים, השוואות, התייחסות לקשרים בין תופעות, קשרים בין עבר, הווה ועתיד, קשרים סיבתיים, הצגת רצפים ועוד . ההרחבה מפתחת אצל הלומד צורך לחקור, לחפש מידע נוסף ותורמת לפיתוחן של יכולות קוגניטיביות ומטה-קוגניטיביות שונות, כמו הכללה, המשגה, הסקת מסקנות, השוואה והבנת תהליכי סיבה ותוצאה . 4 . תחושת מסוגלות ( A Sense of Capability ) – תיווך מסוג זה מעביר ללומד את התחושה שפעילותו מוצלחת . המלמד מבהיר ללומד את מרכיבי ההצלחה ואת גורמיה, כדי שהלומד ידע במה הוא הצליח, אלו מרכיבי ההתנהגות הובילו להצלחתו ומה יגרום לו להצליח גם בעתיד . המלמד מתייחס גם למקומה של ההצלחה ביחס להישגיו הקודמים של הלומד ולהתנהגויותיו בעתיד . המלמד מתווך ללומד שהוא בדרך הנכונה, ושגם אם הביצוע אינו מושלם, בעתיד הוא יצליח יותר . התנהגות הוראתית זו מעודדת את הלומד ומעניקה לו תחושת שליטה במצב . 5 . ויסות התנהגות ( Regulation of Behavior ) – שימוש באמצעי תיווך זה מעביר ללומד את המסר "רגע חושבים" ; הוא מפתח את המודעות לכך שכדאי לעצור ולחשוב לפני כל תגובה ופעולה, לתכנן שלבי פעולה לצורך פתרון בעיה או השגת מטרה, לשקול אפשרויות תגובה שונות, כל אלה כדי להתאים את התגובה לסביבה ולבחור את הדרך היעילה ביותר לביצועה . ויסות התנהגות מפתח יכולת לבדוק את הסביבה, לתכנן ולהתארגן וכן התנהגות שקולה ולא אימפולסיבית .
|
אופיר, ברוך
|