|
עמוד:13
13 מולדת פצועה נגזרה גם אסטרטגיית הביקורת שמתחו חוקרים אלו על הסרטים . פועל יוצא של בחירתם הוא ההצבעה על השינוי הפרדיגמטי שחל בקולנוע הישראלי מקולנוע מגויס שבמרכזו הלאום , לקולנוע המתחבט באישי ובפרטי . לעומת פרשנויות אלו , הקריאה הביקורתית המוצעת מתבססת על החלוקה לתקופות ולדגמים שקבעו החוקרים , אך מדגישה את נוכחותה של הטראומה התרבותית בקולנוע הישראלי כבר מראשיתו . לשם כך אתחקה אחר השינויים ההיסטוריים שחלו בהגדרת התסמונת ואחר הזיקה בין שינויים אלו לבין ייצוגי הטראומה בקולנוע הישראלי , שהחלו כייצוגים של התפרצויות ספורדיות של הנוירוזה והפכו ליסוד מרכזי בנרטיב – על משותף . טענה זו מאוששת באמצעות המודל הפוסט – טראומטי והמעבר מחקירתו כפתולוגיה קלינית המתפרצת אצל הפרט לחקירתו כמאפיין של זהות לאומית . במשך שנות קיומו של הקולנוע הישראלי ניהל אתו קהל הצופים יחסי משיכה – דחייה . כשסיפקו הסרטים עלילה רציפה ) סיבתית ( , עיצבו גיבור קל להזדהות והעמידו במרכזם התמודדות עם משבר אגב אימוץ ערכים אידיאולוגיים הגמוניים , סחפו הסרטים את קהל רוכשי הכרטיסים . כאשר אימצו הסרטים טקטיקות קולנועיות חדשניות , ערערו את תמונת העולם הלאומית או הציעו עלילות שחשפו נושאים שהתרבות הישראלית נטתה להכחיש , הדיר הקהל את רגליו מאולמות הקולנוע ונרתעו ממנו המבקרים והמוסדות מעניקי הפרסים . בראשית שנות האלפיים סומנה תופעה חדשה בקולנוע הישראלי . קהל הצופים גדש את האולמות , התחדש האמון בין המוסדות ובין יוצרי הקולנוע הישראלי , והסרטים זכו לשבחי המבקרים ולפרסים בארץ ובעולם . הקולנוע הישראלי מימש את שאיפות ההצלחה של היוצרים , התגבר על ביקורות קודמות בעיתונות מקטרגת , על חלוקת משאבים שצמצמה עשייה קולנועית לטובת התפתחות המדיה האלקטרונית וריבוי ערוצי השידור האלקטרוניים וכן על נבואות שצפו את דעיכתו . לעומת שנים קודמות , שבהן נאמד מספר רוכשי הכרטיסים לסרטי הקולנוע הישראלי הפופולריים ביותר באלפים אחדים , הרי שלאחר שנת 2000 השתנה המצב במובהק . הסרטים שזכו בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר זכו גם לצפייה אינטנסיבית ) לפי דיווחי קרן הקולנוע הישראלי , בין 150,000 ל – 450,000 רוכשי כרטיסים בבתי הקולנוע ברחבי הארץ ( ולפרסים ברחבי העולם , והאמון והתמיכה ציבורית מלווים את הקולנוע הישראלי עד היום . פריחתו המחודשת של הקולנוע הישראלי התרחשה בתקופה שסומנה בהתכנסות רגשית לנוכח טרור ואימה מבית ומחוץ , התפוררות הזהות
|
|