|
עמוד:12
12 גד אלכסנדר | יקיר שושני סדר היום מוטלת על בית הספר האחריות להכין את התלמידים להתמודדות עם עמימות ועם הלא נודע . במציאות כזו, שאין בה ביטחון תעסוקתי ולעתים אפילו הקיום הפיזי אינו מובטח בה ומה שהיה אינו מנבא בהכרח את מה שיהיה, חייבים לגייס חשיבה יצירתית, ולו מכיוון שהיא עשויה לשמש אחד הכלים החשובים ביותר להישרדות ולפיתוח הון תרבותי כלכלי ואנושי . לכאורה אין צורך להכביר מילים על חשיבות תרומתם של אנשים הבונים את החברה ומפתחים את הציוויליזציה, ועד כמה ההמצאות והרעיונות שהם מעלים תלויים ביכולתם לחשוב בדרכים יצירתיות . עם זאת, ייתכן שמניית כמה מהסיבות העיקריות להזדקקות ליצירתיות בתקופתנו תוכל להסביר את חשיבותה גם למי שעדיין אינו משוכנע בכך . סיבה אחת מהותית לשימוש בחשיבה יצירתית כבר הוזכרה לעיל, והיא התלות של רעיונות חדשים, הבנות מדעיות, פיתוחים טכנולוגיים ויצירות אמנות ביכולת היצירה והדמיון שמגלים יחידים וקבוצות . כמעט בכל תחום מותנים ההישגים ביכולת של האדם למצוא רעיונות פוריים ולהירתם לפעולות וליוזמות שעשויות להשפיע על המציאות . הרצון לתרום מוּנע מהשאיפה לשפר ולבנות מציאות טובה יותר ( גם אם בדיעבד התמורות והחידושים אינם ממלאים את כל הציפיות ) . אנשים שמחדשים מנסים להבין תופעות ולפצח קשיים בלתי צפויים שצצים חדשות לבקרים בדרכים שלא היו אפשריות קודם לכן . הם פועלים בדרכים מגוונות, שלא פעם מעוררות אצל אחרים תמיהה או הסתייגות, כדי לשפר את ההרגשה ואת נסיבות הקיום האנושי של אנשים רבים יותר . די להיזכר בכמה תגליות רפואיות כדי להבין כיצד קישור בין תופעות גופניות או פיתוח תרופה חדשה עשויים להקל את סבלם של החולים ולפתור בעיות שבעבר נראו בלתי פתירות . אף שישנם לא מעט נביאי זעם הטוענים שלא כל המצאה מבשרת קדמה ועתיד האנושות לוט בערפל, מעטים יטענו שנסיבות החיים או ההבנות
|
|