|
עמוד:10
10 הקדמה הספר פותח בסקירה היסטורית של המחשבה התיאורטית והמחקרית בתחום מינהל החינוך, משחר היווסדו כתחום מחקר אקדמי, אי שם באמצע המאה העשרים בארצות הברית . מתוך תיאור זה אנו למדים כי עיקר תשומת הלב הוקדשה לניתוח בית הספר כארגון ופחות לארגוני חינוך אחרים, ולכן ישנם הוגי דעות המעדיפים לכנות את התחום בשם “מינהל בית הספר” . מתוך רצון להקל על הקורא את ההתמצאות בתחום הדעת של מינהל החינוך, מחולק הספר לשלושה שערים עיקריים . השער הראשון, היבטים ארגוניים של בית הספר, מפגיש את הקורא עם תיאוריות ומחקרים שעניינם המבנה של בית הספר, תרבותו, יחסיו עם סביבתו, וצורות הכוח והסמכות הנפוצות בו . השער השני, הפרט בבית הספר, מתמקד בהבנת התנהגותו של הפרט העובד ופועל בבית הספר, ועוסק בסוגיות של קריירה בתחום החינוך, בהן מוטיבציה, שביעות רצון, לחץ ושחיקה, לצד ניתוח תופעות המתרחשות במהלך הקריירה, כהתחדשות עצמית, משברים אישיים ועזיבת העבודה . השער השלישי, תהליכים מינהליים בבית הספר, דן בתיאוריות ובמודלים שהוצעו להבנת תופעת המנהיגות החינוכית, וכן בהיבטים מעשיים של ניהול בית ספר, כמו תהליך קבלת ההחלטות, תכנון אסטרטגי, שיווק ותדמית, ניהול המשאב האנושי והחדרת שינויים וחידושים לבית הספר . כולי תקווה כי קוראי הספר ילמדו ממנו רבות על הנעשה בארגוני חינוך בכלל ובבתי הספר בפרט, יעמיקו ידיעותיהם בתחום מינהל החינוך, וימצאו בספר זה מורה דרך להבנת הנעשה בארגון שבו כולנו, בעצם, מתחילים את חיינו . יזהר אופלטקה, קיץ תשס“ז
|
|