מבוא — התפילות החסרות

עמוד:14

14 מבוא המסורת, ההיריון והלידה לא היו מרכזיים וחשובים, ולכן פסחו עליהם בהיסח הדעת . הגברים התרכזו בנושאים "שלהם" והחמיצו את הנושאים הנשיים, שנאמר : "גברים ממאדים ונשים מנוֹגה" . אבל לא השתכנעתי שזה כל הסיפור . האינטואיציה שלי הייתה שונה, כמעט הפוכה . חוויית ההיריון, הבטן הענקית שלי, הנשים בהיריון שראיתי בכל מקום — כל אלה הובילו אותי להניח שההיריון אינו מופיע בסידור ובמקומות נוספים לא כי איננו בולט מספיק ולא שמו אליו לב, אלא נהפוך הוא — דווקא משום שהוא בולט מאוד והנוכחות שלו מאיימת מדי . התפילה שחיפשתי ולא מצאתי הובילה אותי לדרך של חיפוש, תגליות, תובנות ויצירה . גיליתי שלא מדובר במקרה ; הלידה והיולדת לא "נשכחו" או נעלמו מעיניהם של מחברי התפילות והטקסים . הדחיקה שלהן לשוליים איננה מקרית ; גם אם היא לא לחלוטין מודעת, היא שיטתית ומגמתית . נשים נכנסות להיריון, נושאות הריונות, יולדות, הופכות לאימהות . מדובר בעובדות שאי-אפשר להתווכח איתן, ובכל זאת היהדות מקטינה, מסתירה, מטשטשת, מכסה ודוחקת לשוליים את המפעל הגדול הזה, ובאמצעות טקטיקות אלו מכחישה את חשיבות הלידה ואת מרכזיותה . הכחשה היא מנגנון הגנה המאפשר לנו להתעלם מהחשיבות ומהמשמעות של מה שלא נוח להכיר בו . קשה לזהות הכחשה ; מטבעה היא סמויה מן העין . ובכל זאת, בעמודים הבאים אני מקווה לחשוף ולהדגים דרכים שונות ומגוונות שבהן המקורות והמסורת מעלימים את הלידה, מסווים אותה בסיפורים אלטרנטיביים, ומטילים עליה ועל היולדת כתם ובושה . וכדי להבין עד כמה מפתיעה התופעה של הכחשת הלידה ביהדות, חשוב עדיין להביא בחשבון עוד עובדה אחת . היהדות מעריכה מאוד פריון ומוקירה צאצאים . במקורה היהדות היא דת משפחתית שבטית, המחייבת הולדה כדי להתקיים ( בשונה למשל מהנצרות, שהיא דת שבמקורה מבוססת על גיוס מאמינים לשורותיה בלי קשר למוצאם ולמשפחתם, ולכן יכולה להרשות לעצמה יחס יותר אמביוולנטי להולדה ) . המילים הראשונות שנאמרות לזוג האנושי הראשון מפי האלוהים הן : פְּרוּ 1 "פְּרוּ וּרְבוּ" היא המצווה הראשונה בתורה, וגם הברכה וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ . הראשונה שבה מברך אלוהים את האישה והאיש הראשונים . היא הברכה בה"א הידיעה . ההבטחה הגדולה של אלוהים לאבות האומה היא צאצאים מרובים . לאברהם אלוהים מבטיח : וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת 1 בראשית א, כח .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר