מבוא ייאושו של ר' נחמן מברסלב - בין חסידות למיסטיקה

עמוד:14

14 אשר אלבו מהאופן שבו הוגדר תוכן הספר נובעים גם גבולותיו והיקפו . כוונתי לעסוק במושג הייאוש הדתי תוך בחינת היחס בינו לבין התורות של ר' נחמן שבתוכן הוא מפותח . מבחינת חומרי המחקר, החלק הראשון של הספר יעסוק בספר העיקרי שבו מובאות תורותיו של ר' נחמן, ליקוטי מוהר"ן . המיקוד יהיה בכל התורות שבהן הייאוש משולב כחלק מרכזי בדרשה . כמו כן, בכוונתי לעמוד על הקשר בין מושג הייאוש לתורות מרכזיות נוספות שיש ערך בבחינת הקשר שלהן אליו . בכוונתי לעסוק גם בספרים חיי מוהר"ן ו שיחות הר"ן של ר' נתן, תלמידו של ר' נחמן, בפרט באמירות או בתיאורים הקשורים לייאוש ולהתמודדותו של ר' נחמן איתו, כפי שמובאים מפיו של ר' נתן . כמו כן, בכוונתי לעסוק בשני סיפורים של ר' נחמן שבהם מוצגות תופעת הייאוש וההתמודדות איתה . שיטות המחקר הננקטות בספר זה הן בעיקר סינכרוניות, כלומר מדובר בניתוח טקסטואלי, ספרותי ותמאטי שבו ייבחן הקשר בין תופעת הייאוש ובין מכלול כתביו של ר' נחמן, וכן היחס בין תופעת הייאוש בכתביו ובין תופעות מקבילות בחיי הדת הכלליים . עיקר העיסוק יהיה כאמור רעיוני – תמאטי, אם כי במקומות שבהם יידרש הדבר, יוצג ההקשר הביוגרפי או ההיסטורי שבו נאמרו הדברים . עלינו לזכור שהספר ליקוטי מוהר"ן הוא אוסף של דרשות שנמסרו בעל פה על ידי ר' נחמן והועלו על הכתב על ידי תלמידו ר' נתן . יש להביא בחשבון את ההבדל בין מסירה של דברים באופן בלתי אמצעי, פנים מול פנים, בין מורה לתלמידו, לבין הרושם העולה מטקסט כתוב . לפעמים המתח הכרוך באישיותו של ר' נחמן מתפוגג מעט בטקסט הכתוב, לעומת המתיחות הקיימת במפגש 2 הישיר בין הצדיק לחסידיו . 2 . ראו דיון אצל רודולף אוטו על ההבדל בין דרשה כתובה לבין "הנומינוזי", אשר בא לידי ביטוי במגע חי בין האנשים : אוטו, רודולף, הקדושה , ירושלים : כרמל, ,1999 עמ' 72 - 73 . מעניין בהקשר זה לבחון

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר